Máte doma škôlkara, prípadne prváka či druháka, ktorého večer neviete v správnom čase dostať do postele? Mali by ste s tým čo najskôr niečo urobiť, inak svojmu dieťaťu v konečnom dôsledku uškodíte.
Ako uviedlo instagramové konto „prodytynu“, pravidelné neskoré zaspávanie detí okolo 22:00 či neskôr môže vážne poškodiť ich mozog a celkové zdravie.
Telo sa dostatočne nezregeneruje
„Môj manžel je roky zástancom toho, že malé deti, ako škôlkari či školáci na prvom stupni, majú byť najneskôr o ôsmej večer v posteli. Nám sa to osvedčilo,“ vraví Alena z okolia Bratislavy, ktorá má deti vo veku sedem a päť rokov.

Alergie u detí neustupujú ani počas leta, odborníci varujú pred rizikom vzniku astmy
Ak dieťa chodí spať neskoro, narúša sa produkcia melatonínu, čo vedie k povrchnému a nekvalitnému spánku. Mozog sa nestihne „vypnúť“ a telo sa dostatočne nezregeneruje.
Počas hlbokého spánku pred polnocou sa vylučuje rastový hormón, ktorý je kľúčový pre fyzický vývoj. Ak dieťa v tomto čase poriadne nespí, jeho rast a vývoj sa spomaľuje. Zároveň stúpa hladina stresového hormónu kortizolu, čo spôsobuje rannú únavu, podráždenosť a neochotu vstávať.
Nedostatok spánku oslabuje imunitu
„Dnes je akosi v móde, že deti chodievajú neskoro spať. Naše sú však v posteli najneskôr o 20:30. Medzi ich rovesníkmi je však časté, že sú hore aj o desiatej či pol jedenástej večer. Mám pocit, že my sme v tomto ako nejaké zjavenie. Bývame aj terčom vtipov iných rodičov, že ‚tí, čo chodia spať so sliepkami‘ a podobne, ale nevšímam si to,“ dodala pre agentúru SITA Prešovčanka Ivana, ktorá má školákov vo veku 11 a 9 rokov.

Spíme málo a zle. Tretina Slovákov si počas týždňa dopraje len minimum spánku
Nedostatok spánku oslabuje aj imunitu. Telo sa horšie bráni vírusom a zotavenie z chorôb trvá dlhšie. Zhoršuje sa pamäť, koncentrácia, reakcie sú pomalšie a mizne motivácia učiť sa. Výkonné funkcie mozgu, ako je sústredenie, logické myslenie, zvládanie emócií a rozhodovanie, sú oslabené.
Odborníci zdôrazňujú, že nejde len o „režim kvôli režimu“, ale o zdravie mozgu, emocionálnu stabilitu a kvalitu života dieťaťa.