Horská záchranná služba (HZS) v spolupráci s poisťovňou Generali predstavili novú funkciu Anjel strážny v aplikácii HZS. Tá umožní záchranárom rýchlejšie a efektívnejšie lokalizovať osoby počas záchranných a pátracích akcií, a to aj v prípade, že už nie sú schopné zavolať si pomoc sami. Aplikácia HZS, ktorá je v prevádzke už štvrtý rok, má viac ako 167-tisíc používateľov a pomohla pri stovkách prípadov.
Rýchlejšia lokalizácia zraneného
„Ak sa ocitnete v ťažkostiach a máte aktivovanú funkciu Anjel strážny, vaši blízki alebo záchranári budú vedieť ihneď určiť vašu poslednú známu polohu a poslať k vám adekvátnu pomoc,“ vysvetlil riaditeľ firmy Medical Information Technologies, zodpovednej za vývoj aplikácie, Filip Maleňák.
Počet úrazov u detí počas letných mesiacov rastie. Ktoré sú najčastejšie?
Riaditeľ HZS Martin Matušek zdôraznil, že najväčším prínosom je rýchlejšia lokalizácia zraneného alebo uviaznutého človeka ešte pred samotným výjazdom. „Až v 90 % prípadov evidujeme, že aplikáciu HZS využívajú hlavne Slováci a česky hovoriaci turisti,“ dodal.
Náročnejšie záchranárske akcie
V prázdninovom období hory lákajú množstvo turistov, čo vedie k nárastu volaní na tiesňovú linku. Za prvý polrok 2024 prijali operačné stredisko HZS 1 178 tiesňových volaní, čo je mierny nárast oproti minulému roku.
Bratislavský samosprávny kraj upozorňuje na alarmujúci nedostatok zdravotných sestier
Záchranné akcie sú čoraz náročnejšie, preto sa HZS snaží o ich minimalizáciu dobre pripravenými turistami. Zásahy HZS sa pohybujú v priemere okolo 250 eur, pri náročnejších zásahoch sa môžu vyšplhať na vyššie sumy.