BRATISLAVA 18. októbra (WEBNOVINY) – Výstavba štyroch úsekov diaľnice D1 Jánovce – Šibeník, Šibeník – Jablonov, Hubová – Ivachnová a Fričovce – Svinia v dĺžke 45 kilometrov by mala stáť okolo 1 mld. eur. Keby sa tieto úseky stavali v rámci prvého balíka PPP, do ktorého boli pôvodne zaradené, stálo by to zhruba 1,33 mld. eur. Úspora tak predstavuje 330 mil. eur, vyplýva z informácií, ktoré ministerstvo dopravy poskytlo agentúre SITA.
Súťaže na výstavbu dvoch častí úseku Jánovce – Jablonov okolo Levoče v dĺžke 18,5 kilometra majú byť podľa rezortu dopravy vyhlásené v novembri tohto roku a stavebné práce by mali začať v oboch prípadoch v apríli budúceho roku. Tender na stavbu 15,2-kilometrového úseku Hubová – Ivachnová pri Ružomberku má byť vyhlásený v januári a začiatok prác je plánovaný v máji 2011. Súťaž na stavbu úseku Fričovce – Svinia pri Prešove v dĺžke 11,2 kilometra má začať vo februári a práce v júni budúceho roku.
Ministerstvo dopravy ďalej informovalo, že počas funkčného obdobia vlády Roberta Fica v rokoch 2006 až 2010 bolo do júna tohto roku odovzdaných celkovo 135,8 kilometra diaľnic a rýchlostných ciest. Z toho v uvedenom období začala výstavba 41,5 kilometra diaľnic a pred júnom 2006 začala výstavba 94,3 kilometra diaľnic.
Figeľovi sa nepáči, že stavba diaľnic bola zameraná na PPP
Minister dopravy Ján Figeľ kritizoval, že výstavba diaľnic v uplynulých rokoch bola sústredená takmer výlučne cez projekty PPP. To podľa neho viedlo k ich predražovaniu a neudržateľnosti budúceho vývoja.
Pripomenul, že v auguste začala výstavba úseku rýchlostnej cesty R4 Košice – Milhosť k hranici s Maďarskom. „Cesty na Slovensku sa stavajú, budú stavať aj otvárať nové úseky. Za kritérium, ktoré je prioritné a kľúčové, považujem bezpečnosť. Preto aj úvodné rozhodnutia rezortu boli smerované na zvýšenie bezpečnosti aj plynulosti dopravy, napríklad medzi Bratislavou a Trnavou,“ dodal Figeľ.
Keby sa začali realizovať všetky tri plánované projekty PPP na výstavbu a prevádzku úsekov D1 a R1, ako ich naplánovala Ficova vláda, štát by platil koncesionárom ročne 697 mil. až 719 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. V prípade prvého balíka PPP na úseky D1 medzi Martinom a Prešovom, ktorý sa nebude realizovať, by ročná suma platby predstavovala 295 mil. až 317 mil. eur. Pre už realizovaný druhý balík PPP na úseky R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, vrátane severného obchvatu Banskej Bystrice, ročná platba dosahuje 125 mil. eur. O realizácii tretieho balíka PPP pre úseky D1 v okolí Žiliny ministerstvo dopravy ešte rokuje s koncesionárom – ročná platba je v tomto prípade nastavená vo výške 277 mil. eur.
Štát preberá staveniská na D1 v zastavenom 1. balíku PPP
Štát preberá od koncesionárskej spoločnosti Slovenské diaľnice, a.s. staveniská na piatich úsekoch diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom v dĺžke 75 kilometrov, ktoré mali byť postavené v rámci nenaplneného prvého balíka PPP. Ministerstvo dopravy je pripravené preplatiť koncesionárom vystavené faktúry za vykonanie predčasných prác, informoval v pondelok minister dopravy Ján Figeľ na tlačovej besede ministrov za KDH k sto dňom vlády.
„Zároveň v uznesení vlády pri tomto rozhodnutí bolo zdôraznené, že je dôležité, aby všetko preberanie bolo v súlade s podmienkami zmluvy. Snažíme sa to kontrolovať po každej stránke, aby sme dielo prevzali v plnej zodpovednosti, nielen preplatili, ale aj aby podmienky boli naplnené,“ uviedol ďalej Figeľ. Minister dopravy nepredpokladá problémy pri vysporiadaní nákladov koncesionára na predčasné práce. Figeľ koncom augusta nepredĺžil šiesty termín finančného uzavretia prvého balíka PPP, čím koncesná zmluva stratila platnosť.
Vláda schválila 6. októbra zvýšenie tohtoročného rozpočtu ministerstva dopravy o 51,42 mil. eur v súvislosti so skončením koncesnej zmluvy pre prvý balík PPP. Za vykonanie prípravných prác na stavbe diaľničných úsekov musí ministerstvo dopravy zaplatiť spomínanému konzorciu 31,93 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Zvyšné peniaze predstavujú ďalšie náklady súvisiace so zastavením projektu. Minister dopravy pôvodne navrhoval zvýšenie rozpočtu o 81 mil. eur. Podľa schváleného uznesenia vlády má Figeľ zabezpečiť do konca tohto roku dôsledné skontrolovanie koncesionárom vykonaných prác a až následne mu uhradiť vykonané a riadne zdokumentované predčasné práce.
Rokovania o treťom balíku PPP sú podľa Figeľa nádejné
Rokovania s koncesionárskou spoločnosťou o podmienkach realizácie tretieho balíka PPP na výstavbu a prevádzku úsekov diaľnice D1 v dĺžke 31 kilometrov v okolí Žiliny sú podľa ministra dopravy Jána Figeľa intenzívne, konštruktívne a nádejné z hľadiska celkovej dohody. „Dohoda musí znamenať, aby bola výhodná nielen pre koncesionára, ktorý reprezentuje firmy a banky, ale aj pre štát. Ide o najťažší úsek spomedzi ťažkých a kľúčový pre budúcnosť, hlavne D-jednotky, ale aj celej siete,“ informoval Figeľ. Termín finančného uzavretia tohto projektu uplynie koncom októbra, realizovať ho má koncesionárska spoločnosť Žilinská diaľnica, s.r.o.
Ako Figeľ ďalej pripomenul, výstavba diaľnice medzi Hričovským Podhradím a Dubnou Skalou bude veľmi náročná. „Čím skôr ho začneme, tým skôr – zhruba po 55 mesiacoch – bude odovzdaný na užívania. Chceme hovoriť o termínoch, kde diaľnica je diaľnicou, už či potrebuje most, viadukt alebo tunel, ale prejazdná aspoň v polovičnom profile,“ dodal Figeľ.
Vysúťažená cena na realizáciu tretieho projektu PPP na D1 pri Žiline predstavuje 4,204 mld. eur bez dane z pridanej hodnoty. Ide o cenu za projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu štyroch úsekov diaľnice v dĺžke 30,7 kilometra: Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka (11,3 km), Lietavská Lúčka – Višňové (5,4 km), Lietavská Lúčka – Žilina (5,9 km) a Višňové – Dubná Skala (8,1 km). Samotné stavebné práce by mali stáť 1,99 mld. eur bez dane. Celková dĺžka koncesnej lehoty je 30 rokov a začne plynúť od ukončenia stavebných prác. Štát by mal koncesionárovi za 30 rokov trvania koncesie podľa predbežných výpočtov postupne splatiť celkovo 8,545 mld. eur. Plánovaná ročná platba štátu koncesionárovi predstavuje 277 mil. eur bez dane. Prvé dva úseky diaľnice by mal koncesionár podľa harmonogramu odovzdať do predčasného užívania pôvodne na jar 2013. Odovzdanie zvyšných dvoch, vrátane asi osemkilometrového tunela Višňové – Dubná Skala, plánoval na jeseň 2014.
SITA