Úsek D1 Hubová-Ivachnová na jar, Turiec hromží

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Cesta
Ilustračné foto Foto: SITA/Tomáš Benedikovič

RUŽOMBEROK/STREČNO 8. októbra (WEBNOVINY) – Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Ján Figeľ na dnešnom stretnutí s obyvateľmi dolného Liptova v Ružomberku oznámil, že s výstavbou úseku D1 Hubová-Ivachnová by sa malo začať v jarných mesiacoch 2011. „Význam Ružomberka ako dopravnej tepny s medzinárodným významom sa v budúcnosti ešte zvýši, pretože okolie mesta bude križovatkou diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1. Chýbajúca diaľnica v okolí Ružomberka sa v krátkom čase začne budovať. V januári budúceho roka chceme vyhlásiť verejnú súťaž na verejné obstarávanie úseku Ivachnová-Hubová. Náklady na výstavbu tohto úseku sú odhadované na 400 mil. €, súťažou sa cena možno ešte zníži,“ objasnil Figeľ.

Obyvatelia sa v diskusii sťažovali na neustále odkladanie úseku okolo Ružomberka, neúnosné zaťaženie mesta z hľadiska množstva tranzitnej dopravy a bezpečnostné či zdravotné komplikácie s tým súvisiacimi. „Tento úsek už mohol byť budovaný, keby úsek Hubová-Ivachnová nebol zapracovaný do veľkého balíka, kde tento úsek bol blokovaný susedným zložitým úsekom na západ od Hubovej. Vláda odobrila aj projekt modernizácie ciest I. triedy. Preto sa v budúcom roku začne investícia na ceste I. triedy medzi Ružomberkom a Dolným Kubínom, ktorá bude rozšírená v stúpaní o takzvaný pomalý pruh za 15 mil. €. Dokončenie je reálne do dvoch rokov a realizáciou spomenutých stavieb sa centrum Ružomberka výrazne odľahčí.“ Dodal, že po začatí výstavby úseku Hubová-Ivachnová v máji až júni 2011, je dokončenie možné do 30 mesiacov.

Minister sa vyjadril aj k zámeru vybudovať R1 medzi Banskou Bystricou a Ružomberkom. „O realizácii R1 je ešte predčasné hovoriť, po doriešení náležitostí, by investícia za 1,5 miliardy € mohla byť realizovaná na prelome rokov 2012 až 2013 s finalizáciou o tri roky neskôr. Nejde o alternatívu voči D1, ktorá je chrbticou siete, ale môže pomôcť riešiť dopravu v smere sever-juh. Financovanie R1 bude možné z eurofondov a štátneho rozpočtu, prípadne cez PPP projekt.“

K úseku D1 Turany-Hubová Figeľ povedal: „Povrchový variant má stavebné povolenie. Boli už vykonané prípravné práce. Potrebujeme ešte rokovať, aby aj Európska komisia prijala všetky vykonané kompenzačné opatrenia ako vyhovujúce a kompatibilné s európskym právom, aby nehrozilo právne konanie proti Slovensku alebo opätovné posudzovanie v budúcnosti. Verím, že opatrenia sú v súlade s európskym právom. Musíme ešte zodpovedať niektoré otázky Európskej komisie.“ Doplnil, že v prvom roku vlády chcú rozbehnúť výstavbu 60 km diaľnic.

Začínajú s petíciou

V Žiline a v 69 obciach a mestách v Turci začínajú s podpisovaním petície za urýchlené pokračovanie výstavby diaľničného úseku D1 Hričovské Podhradie – Dubná skala – Hubová, úseku diaľnice D3 Strážov – Brodno a rýchlostnej cesty R3. V ostatných týždňoch v tejto súvislosti vyzývali vládu aj mestské a krajské zastupiteľstvá, obchodné komory či združenia miest a obcí, doposiaľ však bez akejkoľvek odpovede.

„Presne pred mesiacom sme napísali otvorený list za Združenie miest a obcí Turca, ktorý podpísalo 69 primátorov a starostov, a ktorý sme poslali ministrovi dopravy Jánovi Figeľovi. Keďže sme do dnešného dňa nedostali žiadnu odpoveď, rozhodli sme sa pokračovať v týchto našich aktivitách, aby to nebol len taký jednorazový výstrel do tmy,“ povedal v piatok symbolicky pri jednom z najviac zaťažených úsekov, pod hradom Strečno, primátor mesta Martin Andrej Hrnčiar.

Vyzbieraním niekoľkých tisícov podpisov do konca roka si chcú starostovia vyžiadať doposiaľ odopieraný dialóg. „Nás znepokojuje, že o tuneli Višňové – Dubná skala sa nehovorí ako o priorite ministerstva dopravy, ale začína sa hovoriť o inom tuneli, ktorý by sa mal vybudovať pod Donovalmi. Preto sme sa rozhodli, že dnešným dňom spustíme petíciu, ktorá bude prebiehať až do konca roka a bude sa podpisovať na všetkých obecných a mestských úradoch v Turci a v Žiline. Predpokladáme, že nazbierame niekoľko tisíc podpisov, ktoré potom odošleme na ministerstvo dopravy a uvidíme, či potom budeme nejakými partnermi na dialóg,“ povedal Hrnčiar.
Dialnica
Foto: SITA/Jozef Hulka Foto: archívne, SITA/Jozef Hulka

Žilinský primátor Ivan Harman zdôraznil, že petíciou chcú apelovať na kompetentných, aby prehodnotili nezmyselnosť koncepcie výstavby diaľničnej siete a rýchlostných ciest na Slovensku. „Úplne nezmyselne sa pokračuje v budovaní najdôležitejšej tepny Slovenska diaľnice D1 z východu smerom na západ, miesto toho, aby sa riešil aktuálny problém tu v tomto dopravnom uzle Žilina – Martin. Podľa posledných meraní prejde po komunikácii popod Strečno za 24 hodín 38- až 42-tisíc automobilov, pričom táto komunikácia je projektovaná, normovaná na 11-tisíc automobilov. To znamená, že je to takmer štvornásobné preťaženie tejto komunikácie,“ povedal Harman.

Opakovanými výzvami a petičnou akciou chcú starostovia a primátori dosiahnuť konkrétnu odpoveď vlády na otázku, kedy a ako sa bude vo výstavbe diaľnic v okolí Žiliny pokračovať.

„Nám je jasné, že nedá sa zo dňa na deň vybudovať tunel, že zo dňa za deň teraz nepríde k zásadnej zmene koncepcií, ale to, čo očakávame od ministra dopravy, je stanovenie reálneho a realistického termínu na prepojenie medzi Martinom a Žilinou formou diaľničnej komunikácie. Úplne by stačilo, keby povedal, ako a kedy sa toto prepojenie bude realizovať,“ dodal Harman.

Podľa žilinskej obchodnej a priemyselnej komory tunel Dubná skala – Višňové má už osem rokov prerazenú prieskumnú štôlňu, ale od roku 2002 je zakonzervovaný a nič sa tam nedeje.

SITA

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Andrej HrnčiarIvan HarmanJán Figeľ