BRATISLAVA 23. júla (WEBNOVINY) – Príprava projektu predĺženia širokorozchodnej železničnej trate cez územie Slovenska od Košíc do Bratislavy a Viedne bude predmetom ďalšej rozšírenej štúdie realizovateľnosti.
Mala by mať rozsah dokumentácie pre strategické posúdenie vplyvov na životné prostredie, dokumentácie pre stavebný zámer a časti dokumentácie pre územné rozhodnutie.
Pre agentúru SITA to potvrdila hovorkyňa a riaditeľka odboru komunikácie Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Martina Pavliková.
Štúdiu uskutočniteľnosti pre projekt širokorozchodnej trate plánuje dať vyhotoviť spoločnosť Breispur Planungsgesellschaft (BPG) so sídlom vo Viedni. Ide o spoločný podnik štyroch železničných spoločností z Ruskej federácie, Ukrajiny, Slovenska a Rakúska – Ruské železné dráhy (RŽD – Rossijskije železnyje dorogy), Ukrajinská železnica (UZ – Ukrzaliznycja), Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) a ÖBB Holding AG.
Štyria spoločníci BPG v rámci stretnutia generálnych riaditeľov európskych železníc nedávno už podpísali memorandum o porozumení. „Jeho súčasťou je podpora plánu spoločnosti BPG na vyhotovenie feasibility study (štúdia uskutočniteľnosti), predovšetkým jej technickej a environmentálnej časti,“ pripomenula Pavliková.
Predbežná štúdia uskutočniteľnosti projektu širokorozchodnej trate, ktorú v minulosti už pripravila nemecká poradenská spoločnosť Roland Berger, bola základom pre zosúladenie pohľadov zúčastnených strán na technické možnosti projektu a náklady s ním spojené. Celkové investície na stavbu širokorozchodnej trate cez SR by podľa odhadov mali dosiahnuť 4 mld. eur.
Nová štúdia má byť s reálnymi tovarovými tokmi
Podpredseda vlády pre investície Ľubomír Vážny si myslí, že v prípade dohody všetkých štyroch železničných spoločností by štúdia realizovateľnosti pre širokorozchodnú trať mohla byť hotová do pol roka.
Na otázku, či v tomto prípade nie je štúdií už priveľa, uviedol, že predošlá bola len predbežná a ďalšia by už mala zahŕňať dopravný model, výnosy a trasovanie.
„V novej štúdii majú byť aj reálne tovarové toky. Teraz to vyzerá na 16 mil. ton tovaru ročne a ak to bude cez 20 mil. ton, projekt je uskutočniteľný,“ tvrdí Vážny.
Pôvodné predpoklady, že podmienkou realizácie projektu širokorozchodnej trate je preprava 40 mil. ton tovaru za rok, označil za nereálne. „Okolo 25 mil. ton je ideálny stav,“ dodal. Neobáva sa, že by tento projekt mal negatívny vplyv na výkony Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. „Ak projekt bude, tak bude hotový za osem až desať rokov,“ uzavrel Vážny.
Celý projekt výstavby širokorozchodnej trate cez Slovensko považuje SDKÚ-DS za nezmyselný a škodiaci záujmom občanov Slovenska. Tvrdí, že projekt zoberie prácu ľuďom najmä na východe Slovenska. O prácu má podľa opozičnej strany oprávnený strach 1 500 zamestnancov na prekladiskovej stanici v Čiernej nad Tisou a prekladisku kontajnerov v Dobrej.
Slovensko si taký projekt podľa Novotného nemôže dovoliť
„Ficova vláda namiesto riešenia problémov ľudí rada odpútava pozornosť megalomanskými projektmi,“ kritizoval nedávno zámer predĺženia širokorozchodnej železnice podpredseda SDKÚ-DS Viliam Novotný. SR si podľa neho teraz takýto projekt zo štátneho rozpočtu nemôže a nesmie dovoliť. „Za peniaze slovenských občanov financovať projekt, ktorý zoberie prácu zo Slovenska, je šialenstvo,“ dodal.
Cargo v prípade stavby širokorozchodnej trate môže podľa SDKÚ-DS stratiť veľký objem zákaziek. Niektorí odborníci potvrdili, že projekt môže mať pre Slovensko význam, len ak bude na našom území aj prekladisková stanica tovarov. Opozičná strana sa bude premiéra Roberta Fica pýtať, z akých peňazí chce vláda financovať tento megalomanský projekt a v záujme ktorých ruských či slovenských finančných skupín ho presadzuje.