Európske organizácie sa pustili do nahlasovania nenávistných prejavov na sociálnych sieťach. Urobili tak v rámci projektu SafeNet.
Podstatou projektu je nahlasovanie nelegálnych nenávistných prejavov v onlinovom priestore s cieľom analyzovať reakcie sociálnych médií na nahlásený obsah.
Monitorovanie online priestoru
Do projektu sa zapojilo 21 organizácií z 20 krajín EÚ vrátane Slovenska, ktorého online priestor monitoruje mimovládna organizácia digiQ. Krajiny počas 20 mesiacov monitoringu plánujú nahlásiť 20-tisíc nenávistných prejavov.
Platformy ako TikTok a Snapchat môžu byť v Únii vypnuté, dôvodom je nenávistný obsah
Po prvých šiestich mesiacoch všetci členovia nahlásili spolu takmer 3 900 takýchto prejavov, z čoho 361 je v slovenskom jazyku. Informovala o tom organizácia digiQ s tým, že najväčšia časť týchto prejavov bola adresovaná osobám z LGBTQ komunity.
Nenávistné prejavy voči LGBTQ
Ako organizácia spresnila, v rámci celého konzorcia tvorili nenávistné prejavy voči LGBTQ komunite takmer jednu tretinu, no na Slovensku prejavy proti sexuálnej orientácii tvorili až 70 percent nahláseného obsahu.
„Veľké zastúpenie mali tiež protirómske prejavy, rasistické prejavy a prejavy proti utečencom. Na Slovensku boli v pomerne veľkom počte zastúpené aj antisemitské prejavy, a to podielom deväť percent z nahláseného obsahu,“ doplnila organizácia a informovala, že počet nenávistných prejavov, ktoré sociálne média odstránili, bol nízky. „TikTok a Twitter odstránili zhruba polovicu nahlásených prejavov. Facebook odstránil 36 percent nahláseného obsahu, Instagram iba 22 percent a YouTube 8 percent,“ spresnila organizácia digiQ.
Komentáre porušujúce zákon
Komentáre, ktoré porušujú zákon, sociálne siete neodstránili ani po opakovanom upozornení. „Facebook často nerozpozná nenávistné prejavy, keď majú podobu obrázka. TikTok zase nedokáže rozpoznať nenávistný prejav, ak je napísaný v ruskom jazyku latinkou,“ upozornila organizácia a informovala, že z pohľadu rýchlosti reakcie si najlepšie viedol TikTok, ktorý posúdil až 86 percent nahláseného obsahu do 24 hodín od nahlásenia.
Najväčšie online platformy podliehajú prísnejším pravidlám, stiahnu nezákonný obsah či posilnia transparentnosť
Sociálne siete spoločnosti Meta, čiže Instagram a Facebook, boli schopné reagovať do 24 hodín v zhruba 30 percentách prípadov a Twitter v takmer polovici nahlásených prípadov.
„Najhoršie si viedol YouTube, ktorý do jedného dňa zareagoval iba na 10 percent nahláseného obsahu,“ uviedla organizácia.
Výsledky z prvých šiestich mesiacov
Z výsledkov projektu za prvých šesť mesiacov vyplynulo, že z 316 nelegálnych nenávistných prejavov, ktoré boli nahlásené zo Slovenska, sociálne siete odstránili 45 z nich a v 33 prípadoch sociálne siete reagovali do 24 hodín od nahlásenia.
Muskovo sociálne médium X hrozí žalobou výskumníkom, ktorí dokumentujú nenávistné prejavy
Dodnes nie je spätná väzba od sociálnych sietí na 108 nahlásených prejavov. 240 prejavov bolo nahlásených na Facebooku, z čoho posúdených do 24 hodín ich bolo 25. Na Instagrame nahlásili osem nenávistných prejavov, z ktorých posúdené boli dve.
Twitter posúdil jeden z 20 nahlásených prejavov a YouTube jeden prejav z 42 nahlásených. TikTok do 24 hodín posúdil štyri prípady zo šiestich. Facebook odstránil 37 nenávistných Slovenských prejavov, Instagram jeden, Twitter šesť, TikTok jeden a YouTube neodstránil ani jeden.