Facebook a Instagram dostali v Nórsku zákaz sledovať používateľov na internete a cieliť tak na nich reklamu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Facebook, Meta
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Sociálne médiá Facebook a Instagram budú mať v Nórsku dočasne zakázané sledovať používateľov na internete a cieliť tak na nich reklamu. Informuje o tom portál Politico s odvolaním sa na príkaz, ktorý tamojšie úrady zaslali spoločnosti Meta.

Personalizované reklamy

Nórsky úrad na ochranu údajov nariadil americkej technologickej spoločnosti Meta, materskej spoločnosti Facebooku a Instagramu, aby v Nórsku prestala používateľom zobrazovať personalizované reklamy na základe ich online aktivity a odhadovanej polohy. Podľa príkazu, ktorý získal portál Politico, spoločnosti Meta ho poslali 14. júla a zákaz začne platiť od augusta.

Reklamná prax spoločnosti Meta na Facebooku a Instagrame v súčasnosti zahŕňa „spracovávanie veľmi súkromných a citlivých osobných údajov prostredníctvom veľmi neprehľadných a rušivých operácií monitorovania a profilovania“, napísala nórska agentúra Datatilsynet.

Nezákonné zhromažďovanie údajov

Zákaz takzvanej behaviorálnej reklamy bude trvať tri mesiace od 4. augusta. Facebook a Instagram budú môcť ľuďom zobrazovať prispôsobené reklamy, ale len na základe informácií, ktoré o sebe sami uviedli vo svojich profiloch. Ak Meta nebude nariadenie dodržiavať, bude jej hroziť denne pokuta jeden milión nórskych korún.

Dočasný zákaz by mohli zrušiť, ak Meta nájde spôsob, ako legálne spracúvať osobné údaje a poskytnúť používateľom právo odmietnuť cielenú reklamu založenú na sledovaní, uvádza sa v príkaze. Obmedzenie prichádza po tom, ako Súdny dvor Európskej únie 4. júla rozhodol, že Meta nezákonne zhromažďuje údaje ľudí na účely cielenia reklamy bez ich výslovného súhlasu a na základe „oprávneného záujmu“ firmy.

Pokuta v hodnote 390 miliónov eur

Meta je v súčasnosti v súvislosti s jej reklamnými praktikami aj v hľadáčiku hlavného regulačného orgánu pre ochranu osobných údajov, írskej komisie pre ochranu údajov. Orgán so sídlom v Dubline uložil v januári spoločnosti pokutu 390 miliónov eur za porušovanie súkromia Európanov a nariadil jej, aby našla nový právny základ pre svoj obchodný model.

Technologická spoločnosť sa proti rozhodnutiu odvolala. Írska komisia pre ochranu údajov plánuje prijať rozhodnutie o právnom základe pre činnosť spoločnosti Meta v oblasti cielenej reklamy „najneskôr do polovice augusta“, uviedol zástupca komisára a hovorca úradu Graham Doyle.

Obmedzenie spoločnosti Meta

Írsky regulačný orgán dohliada na spoločnosť Meta podľa všeobecného nariadenia o ochrane údajov (GDPR) pre celú Európu, pretože technologická spoločnosť tam má svoje regionálne sídlo. Ostatné európske krajiny, ako napríklad Nórsko, môžu v „naliehavom prípade“ vydať vnútroštátne rozhodnutia na obdobie troch mesiacov.

Nórsky regulačný úrad je prvým európskym orgánom na ochranu osobných údajov, ktorý po rozhodnutí Súdneho dvora prísne obmedzil podnikanie spoločnosti Meta založené na osobných údajoch. Uviedol tiež, že plánuje požiadať Európsky výbor pre ochranu údajov (EDPB) o naliehavé záväzné rozhodnutie, aby rozhodol o konečných opatreniach.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie EU Európska úniaEurópsky výbor pre ochranu údajov EDPBFacebookInstagramMetaSúdny dvor Európskej únie