BRATISLAVA 14. decembra (WEBNOVINY) – Na slovenských školách máme menej šťastných detí ako v iných krajinách sveta. Vyplýva to z výsledkov medzinárodného porovnania PISA 2012, do ktorého sa zapojilo viac ako 60 krajín.
Keď mali 15-roční žiaci odpovedať na otázku, či sú v škole šťastní, takúto možnosť u nás na škále viacerých možností označilo 64,4 percenta detí. Priemer v krajinách OECD je pritom 80 percent. To nás zaradilo na chvost rebríčka medzinárodného porovnania. Za nami je už len Česká republika, ktorá dosiahla podobný výsledok ako Slovensko a Južná Kórea.
Najšťastnejšie sú v Indonézii
Minister školstva Dušan Čaplovič si myslí, že šťastie detí v škole sa odráža od toho, aká tam panuje atmosféra. „To ich srdiečko, čo povedalo, že sú nešťastné, tak to vyplýva aj z toho, aký je učiteľ, aké je tam prostredie a možnože často má na to vplyv silnejúca agresivita a šikana nielen zo strany učiteľa, ale aj medzi deťmi,“ uviedol šéf rezortu školstva. Dodal, že je dôležité, aby sme príčiny toho, prečo je u nás menej šťastných detí v školách, identifikovali a prijali isté opatrenia, aby sa žiaci v škole cítili ako v rodinnom prostredí.
Najviac šťastných detí na školách majú v Indonézii, nasledujú deti v Albánsku, Peru, Thajsku či Kolumbii. V týchto štátoch sa v škole cíti šťastne viac ako 90 percent detí. Na druhej strane však tieto krajiny dosiahli slabé výsledky v testovaní žiakov, a to ako v matematickej, tak aj čitateľskej a prírodovednej gramotnosti. Všetky skončili výrazne pod priemerom krajín OECD, Peru dokonca na poslednej priečke vo všetkých troch oblastiach. Naopak, Kórea má síce najmenej šťastných žiakov, v testovaní sa však ocitla na popredných miestach rebríčka v matematike, prírodných vedách i materinskom jazyku.
Chýba šťastie i výsledky
Podľa poslanca Miroslava Beblavého (nezaradený) nám však na Slovensku chýba oboje – výsledky i šťastie detí. Slovenskí žiaci si totiž pri poslednom vyhodnotení medzinárodnej štúdie PISA pohoršili vo všetkých oblastiach. Po prvý raz od roku 2003, odkedy sa Slovensko do medzinárodného testovania zapája, sú výsledky slovenských žiakov vo všetkých predmetoch výrazne pod priemerom krajín OECD.
„Slovensko a Česko v tomto bohužiaľ dosiahli absolútny rekord, keď máme nie veľmi dobré výsledky a zároveň sú deti takmer najnešťastnejšie na svete. Tým pádom máme to najhoršie z oboch svetov a treba sa seriózne zamyslieť nad tým, prečo sú naše deti také nešťastné v školách, keď to nie je cena za kvalitné vzdelávanie,“ uviedol
Štúdia PISA sa vo svete uskutočňuje od roku 2000 v trojročných cykloch a poskytuje údaje o vedomostiach a zručnostiach 15-ročných žiakov. Na poslednom testovaní sa u nás v apríli 2012 zúčastnila reprezentatívna vzorka 15-ročných žiakov, ktorých bolo viac ako 5 700 z 231 škôl. Z celého sveta sa do PISY zapojilo 65 krajín a otestovali viac ako pol milióna žiakov.