Výsledky slovenských 15-ročných žiakov v matematike sa dostali na úroveň priemeru krajín OECD. V čítaní a prírodných vedách však zostal výkon žiakov pod priemerom. Vyplýva to z výsledkov testov PISA 2018 zverejnených na stránke Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD).
Porovnateľní s Gréckom a Ukrajinou
Medzinárodná štúdia sledovala úroveň vedomostí a zručností z matematickej, čitateľskej a prírodovednej gramotnosti na reprezentatívnej vzorke 15-ročných žiakov. Hlavnou testovanou oblasťou v tomto cykle bola čitateľská gramotnosť.
Okrem Ukrajiny sú všetky okolité krajiny pred nami, niektoré naozaj výrazne. V súhrne bodov zo všetkých troch testov sú napríklad Česi pred nami v rebríčku o 16 miest, Poliaci dokonca o priepastných 31 miest. Z krajín V4 sme v čítaní a prírodných vedách poslední, iba v matematike sme predposlední, keď sme predstihli aspoň Maďarsko.
Spomedzi všetkých krajín OECD sú za nami len Grécko, Čile a Mexiko.
Akreditačná agentúra hľadá posudzovateľov vysokých škôl, prihlásiť sa môžu aj študenti
Pri testovaní čitateľskej gramotnosti dosiahli Slováci 458 bodov, priemer krajín OECD bol 487. Slovenské ministerstvo školstva upozornilo, že v porovnaní s rokom 2015 výkon sa zvýšil o päť bodov, no v porovnaní s rokom 2009 je o 19 bodov nižší. Porovnateľné výsledky má Slovensko napríklad s Čile, Gréckom a Ukrajinou.
V matematickej gramotnosti slovenskí žiaci dosiahli 486 bodov, pričom priemer bol 489 bodov. Výkon je porovnateľný s Portugalskom, Austráliou, Ruskom, Maďarskom či USA. V porovnaní s rokom 2015 bol výkon vyšší o 11 bodov. Skóre žiakov je porovnateľné s rokom 2012.
Rezervy aj v prírodovednej gramotnosti
Výkon žiakov v prírodovednej gramotnosti je pod priemerom zúčastnených krajín OECD. Žiaci dosiahli 464 bodov a priemer krajín OECD bol 489 bodov. Porovnateľný výkon so slovenským dosiahli Ukrajina, Taliansko, Turecko a Izrael. V testoch PISA sú od roku 2006 výkony slovenských žiakov pod priemerom krajín OECD.
Prečo sa jednému dieťaťu v škole darí a inému nie?
Testovanie sa uskutočňovalo elektronickou formou. Žiaci vypracovávali dvojhodinový test na počítači. Po ukončení testu žiaci vyplnili žiacky dotazník. Do tohto cyklu štúdie sa zapojilo 79 krajín a celkovo bolo do testovania zapojených 600-tisíc žiakov sveta.
Na meraní, ktoré uskutočnil Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) 16. – 17. apríla 2018, sa zúčastnilo 385 škôl a otestovaných bolo 6770 15-ročných žiakov.
Správu bude agentúra SITA aktualizovať.