Slovenskí štvrtáci majú v oblasti prírodných vied výsledky porovnateľné s priemerom OECD a Európskej únie (EÚ), v matematike ale zaostávajú. Ukazujú to výsledky medzinárodnej štúdie TIMSS zameranej na hodnotenie vedomostí a zručností v matematike a prírodných vedách, o ktorých informovalo Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR. Štúdie sa minulý rok v máji zúčastnilo 162 slovenských základných škôl a temer 4 800 štvrtákov.
„V školskom roku 2022/2023 sa na Slovensku uskutočnil už ôsmy cyklus medzinárodnej štúdie TIMSS (Trendy v medzinárodnej štúdii matematiky a prírodných vied), ktorá sa uskutočňuje pod záštitou IEA (Medzinárodná asociácia pre hodnotenie výsledkov vzdelávania),“ informuje ministerstvo. Do predmetnej štúdie sa celkovo zapojilo vyše 359-tisíc žiakov z 59 krajín a šiestich samostatných geografických regiónov sveta.
Výsledky slovenských štvrtákov
Výsledky slovenských štvrtákov sú v porovnaní s predošlým ročníkom bez výraznejších zmien. V matematike dosiali v roku 2023 priemerný výsledok 515 bodov. Priemer zúčastnených štátov bol 503 bodov, a teda v tomto porovnaní boli slovenskí školáci lepší.
Deviataci zo Skalice vyhrali krajské kolo v učení cudzích jazykov, WocaBee šampionát pokračuje celoslovenským kolom
V porovnaní so štátmi EÚ, kde bol priemer 524 bodov, a štátmi OECD, kde dosahovali žiaci priemerný výsledok 525 bodov, ale boli výsledky slovenského žiactva horšie.
„V prírodných vedách dosiahli slovenskí žiaci skóre na úrovni 521 bodov, čo je výsledok štatisticky významne vyšší, ako je priemer krajín TIMSS (494 bodov) a na rozdiel od matematiky porovnateľný s priemerom zúčastnených krajín EÚ/ OECD (518, resp. 526 bodov),“ dopĺňa rezort školstva.
Štúdie sa zúčastnili po piatykrát
Štvrtáci zo Slovenska sa štúdie zúčastnili po piatykrát, pričom v predošlých troch cykloch boli testovaní ôsmaci. „V matematike v cykle z roku 2023 dosiahli žiaci v SR porovnateľné výsledky ako v cykloch v roku 2019 a 2011, ale v porovnaní s rokmi 2015 a 2007 sa ich skóre významne zlepšilo. Porovnanie s priemerným výsledkom krajín EÚ/OECD však ukazuje jasne horší výsledok slovenských žiakov v každom sledovanom období,“ uvádza MŠVVaM SR.
Doplnilo, že v oblasti prírodných vied boli výsledky z minulého roka porovnateľné s výsledkami z cyklov 2019, 2015 a 2007, avšak v porovnaní s cyklom z roku 2011 boli výsledky markantne horšie.
Vplyv socioekonomického zázemia
Ministerstvo školstva tiež zdôraznilo, že i toto testovanie potvrdilo vplyv socioekonomického zázemia na výsledky žiakov. „Tretina slovenských žiakov pochádza z rodín zaradených na škále sociálno-ekonomického statusu (SES) žiaka do kategórie s najvyšším sociálno-ekonomickým statusom a ich priemerný výsledok bol v matematike 552 bodov, v prírodných vedách 565 bodov,“ vysvetľuje. Dodáva, že v kategórii SES priemerný, kam patrí 48 percent žiakov, boli priemerné výsledky v matematike 518 bodov a v prírodných vedách 526 bodov.
Slovenskí ôsmaci prekonali medzinárodný priemer v počítačovej gramotnosti, zaostávajú však za Českom
Žiactvo s najnižším sociálno-ekonomickým zázemím, ide o 18 percent žiakov, bol priemerný výsledok v matematike na úrovni 440 bodov a v prírodných vedách 429 bodov. Škála sociálno-ekonomického statusu je založená na informáciách od rodičov o počte kníh v domácnosti, a tiež vychádza z úrovne najvyššieho dosiahnutého vzdelania a povolania rodičov.
Na Slovensku je stále čo doháňať
„Národným koordinačným centrom výskumu v SR je Národný inštitút vzdelávania a mládeže. TIMSS vychádza z učebných osnov a hodnotí, v akom rozsahu sa odzrkadľujú vo vedomostiach žiakov v konkrétnych oblastiach. Testové úlohy sú hodnotené na základe získaných poznatkov žiakov, cez ich schopnosť vedomosti aplikovať až po zdôvodnenie výsledku,“ doplnilo ministerstvo.
Podľa ministra školstva Tomáša Druckera (Hlas-SD) výsledky slovenských žiakov v štúdii ukázali, že na Slovensku je stále čo doháňať, v porovnaní s krajinami EÚ a OECD. „Tento výsledok nás motivuje k tomu, aby sme posilnili podporu deťom z rôznych sociálno-ekonomických prostredí a zabezpečili, že každý žiak bude mať rovnaké šance na kvalitné vzdelanie,“ zdôraznil.