Dnešným dňom podľa ministra školstva, vedy, výskumu a športu SR Branislava Gröhlinga (SaS) oficiálne nastáva reformný skok v školstve. Uviedol to vo štvrtok na tlačovom brífingu v nadväznosti na prijatie troch hlavných školských zákonov v Národnej rade SR.
Novely pomôžu so zmenou obsahu vzdelávania, výrazne digitalizovať školstvo, podporiť inkluzívne vzdelávanie či skvalitniť vzdelávanie učiteľov. Znížia aj byrokraciu pre školy, zjednodušia pedagogickú dokumentáciu a uľahčia vstup odborníkov z praxe do škôl.
Zmeny by sa mali týkať aj systémovej podpory žiakov so znevýhodnením, ktorým reforma poradenského systému zaistí dostupnejšiu starostlivosť a odborné poradenstvo.
Reformácia školstva sa začína
Gröhling podotkol, že ich čakajú najväčšie reformné mesiace v školstve.
„Budeme ich zavádzať do praxe cez zmeny v učive, na ktorých už teraz robí cez 300 pedagógov a odborníkov, cez kvalitnejšie vzdelávanie učiteľov alebo cez investície a reformné plány z Plánu obnovy. Mnohé viditeľné úpravy už aj zavádzame, ďalšie postupne budeme. Na všetky tieto reformy máme vyčlenené aj financie, vďaka ktorým neostanú len na papieri,“ objasnil.
Učivo prispôsobia 21. storočiu
Jedným z cieľov reformy obsahu vzdelávania je prispôsobiť učivo 21. storočiu a odstrániť prílišné memorovanie poučiek. Pozornosť sa má presunúť na rozvoj schopností, kritického myslenia a digitálnej, environmentálnej či finančnej gramotnosti u žiakov.
Návrh školskej reformy prináša kvetnaté frázy, ale minimum konkrétnych riešení, odkazuje KDH
Ďalšou oblasťou bude aj kvalitné vzdelávanie učiteľov. Zákon umožní, aby vzdelávanie učiteľov poskytovali aj mimovládne organizácie, teda neštátni poskytovatelia. Učitelia dostanú tiež možnosť získať dotácie na vzdelávanie. Rezort takto prepláca doplňujúce pedagogické štúdium a rozširujúce štúdium. Zároveň na Slovensku postupne vzniká 40 regionálnych centier, v ktorých budú vzdelávať učitelia z praxe.
Novinkou je digitálny koordinátor
Minister tiež zdôraznil potrebu digitálnej gramotnosti. Novelou vznikla nová pozícia školského digitálneho koordinátora, ktorý má na starosti vzdelávanie učiteľov aj žiakov vo využívaní digitálnych technológií a v ich zavádzaní do výučby. O pozíciu prejavilo záujem 414 škôl.
Gröhling plánuje s Hegerom hovoriť o zvyšovaní platov učiteľov, počas pandémie jedni z najvyťaženejších
Na tieto zmeny nadväzujú tiež investície do digitalizácie z Plánu obnovy, eurofondov či REACT EU.