Prijaté novely zákona zmenia obraz školstva, zmeny nastanú v učive a pribudne aj digitálny koordinátor

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Foto: Ilustračné, www.gettyimages.com

Tri prijaté novely zákonov Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR sú základom pre zmeny vo vzdelávaní, vnímaní výučby a úlohy učiteľa. Uviedol to šéf rezortu Branislav Gröhling (SaS) v súvislosti so stredajším rozhodnutím vlády.

Schválené zákony reagujú na plánovanú reformu obsahu vzdelávania, digitalizáciu, reformu poradenského systému či zmeny vo vzdelávaní učiteľov. Vláda schválila tieto opatrenia v novelách školského zákona, zákona o pedagogických a odborných zamestnancoch a zákona o odbornom vzdelávaní. Zmeny v zákonoch ešte budú musieť odsúhlasiť poslanci Národnej rady SR.

Základ pre zmeny

Podľa Gröhlinga prijaté zákony sú základom pre zmeny vo vzdelávaní a pre zmeny v tom, ako spoločnosť hľadí na výučbu a na rolu učiteľa v škole.

„Zákony prešli za jeden a pol roka dvakrát pripomienkovým konaním a konzultovali sme ich s desiatkami organizácií v školstve. Som rád, že pri značnej časti chystaných zmien sme našli zhodu, čo býva pri veľkých zmenách pomerne náročné,“ doplnil.

V zákone sa po prvýkrát definoval pojem inkluzívne vzdelávanie. Súčasťou zákonov je aj transformácia poradenského systému, ktorý by mal byť prístupnejší k žiakom a rodičom. Rozčlenený bude na päť úrovní, a to od všeobecného poradenstva až po vysoko špecializované poradenstvo.

Novely zohľadňujú aj zmeny v učive, na ktorých aktuálne pracujú učitelia a odborníci z praxe pod vedením Štátneho pedagogického ústavu. Obsahujú tiež zmeny, ktoré uľahčia školám fungovanie ako zníženie byrokracie, ľahší prestup odborníkov do škôl, zavedenie školských klastrov či zavedenie maximálneho počtu žiakov v školskom klube detí na 26.

Rezort chce zlepšiť vzdelávanie učiteľov

V rámci odborného vzdelávania sa umožňuje žiakom neskorší vstup do duálneho vzdelávania, odstraňujú sa byrokratické prekážky pre zamestnávateľov a pre malé podniky sa uľahčuje vstup do duálneho vzdelávania cez nadpodnikové vzdelávacie centrum.

Súčasťou zmien je aj vznik pozície digitálneho koordinátora, ktorého úlohou bude vzdelávať učiteľov a žiakov v práci s digitálnymi technológiami potrebnými pre 21. storočie. Ide tak o reakciu na výraznú investíciu do digitálnych technológií na školách.

Ďalším z reformných cieľov ministerstva je aj zlepšenie vzdelávania učiteľov. Na to v Pláne obnovy a odolnosti rezort vyčlenil 50 miliónov eur a zároveň zmenou v zákone ho prvýkrát otvoril aj pre neštátne subjekty.

Aj keď vzdelávanie učiteľov nebolo dosiaľ oficiálne uznávané, medzi učiteľmi bolo hodnotené veľmi pozitívne. Rezort plánuje podporiť inovácie v školstve a šíriť dobrú prax v školstve aj cez katalóg inovácií.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Branislav Gröhling
Firmy a inštitúcie MŠVVaŠ Ministerstvo školstva vedy výskumu a športu SRVláda SR