Zmenu obsahu vzdelávania na základných školách má podporiť pilotné overovanie štátneho inovovaného školského vzdelávacieho programu, ktorý predstavilo Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR (MŠVVaŠ SR).
Ako na tlačovej besede v Michalovciach uviedol minister školstva Branislav Gröhling (SaS), ide o prvý krok, ktorý pomôže zmeniť výučbu na školách a povedie k zmene slovenského školstva.
Menej memorovania
Zmena má priniesť menej memorovania a prepájať jednotlivé vedomosti naprieč ročníkmi a jednotlivými predmetmi. „Po koronakríze a dištančnej forme vyučovania budú viaceré školy chcieť dobehnúť zameškané učivo a už dlhodobo viaceré školy žiadajú, aby sme rozviazali ruky vo výučbe, organizácií a predmetoch na školách. Po prvýkrát teda budú mať možnosť školy si niečo také vyskúšať a vstúpiť do tohto pilotného projektu, ktorý sa bude riadiť novým spôsobom a obsahom vzdelávania,“ uviedol minister.
Minister školstva by chcel regiónmi vyprofilované školy, mladí by tak mali istotu kvalitného vzdelávania
Zmenou podľa neho je, že kým doteraz bol obsah vyučovania a učivo rozdelené do jednotlivých ročníkov, v novom rámcovom učebnom pláne budú mať školy určený obsah vzdelávania a ciele v troch cykloch. Prvý bude zahŕňať 1.-3. ročník, druhý 4.-5. ročník a tretí cyklus 6.-9. ročník. „Učivo, ktoré sa má prebrať v týchto cykloch, nebude rozkúskované po ročníkoch, ale na danú skupinu rokov, teda cyklov,“ podotkol Gröhling. Zároveň dodal, že školám budú k dispozícii aj metodické tímy. „Nejde o prepisovanie školských vzdelávacích programov, ale o zmenu spôsobu vzdelávania a štruktúry, kde by sme radi boli metodicky nápomocní priamo na škole,“ skonštatoval minister. Kedy sa program bude zavádzať plošne, zatiaľ spresniť nevedel.
Prihlásilo sa 25 škôl
Zapojenie je pre školy dobrovoľné a koordinuje ho Štátny pedagogický ústav. Ako uviedla jeho riaditeľka Miroslava Hapalová, do programu sa zatiaľ prihlásilo 25 škôl z celého Slovenska. Podľa nej má program pomôcť vyrovnať sa s dôsledkami krízy, ale je dôležitý aj do budúcnosti. Školám má uvoľniť ruky s príliš detailne stanovenými vzdelávacími obsahmi, ktoré sú vymedzené pre jednotlivé ročníky zvlášť.
„To navádza skôr k mechanickému preberaniu učiva ako k podpore učenia sa žiakov do hĺbky a v súvislostiach. Teraz je tá etapa dlhšia, je to celý vzdelávací cyklus. Učiteľom sa tak otvára možnosť sústrediť sa na to podstatné a kľúčové čo dieťa potrebuje v rámci ďalšieho vzdelávania,“ skonštatovala Hapalová, podľa ktorej by program mal vyučovanie lepšie prispôsobiť potrebám a učebnému tempu detí.