Nezisková organizácia Amnesty International Slovensko (AIS) upozorňuje, že na Slovensku sa rómskym deťom odopiera rovný prístup k vzdelaniu. Viaceré z nich sa vzdelávajú na nekvalitných a segregovaných školách či triedach.
Nedostatočné opatrenia
AIS zároveň kritizuje aj novelu školského zákona schválenú v máji tohto roka, ktorá účinné opatrenia na riešenie diskriminácie rómskych detí neobsahuje a považuje to za premrhanú šancu na nápravu nezákonnej segregácie. Na alarmujúcu situáciu zareagovala aj Európska komisia (EK), ktorá v apríli avizovala podanie žaloby na Súdny dvor Európskej únie na Slovensko pre porušenie smernice o rasovej rovnosti v súvislosti s nedostatočným riešením diskriminácie Rómov vo vzdelávaní.
Parlament schválením novely školského zákona podľa Amnesty premrhal šancu na nápravu nezákonnej segregácie rómskych detí
Aj napriek tomu, že Slovensko zaviedlo sériu legislatívnych reforiem a akčných plánov na riešenie nepriaznivej situácie, EK dospela k záveru, že opatrenia nie sú dostatočné.
Nedostatočné kapacity
Ministerstvo školstva venovalo pozornosť aj riešeniu problému dvojzmennej prevádzky, ktorému sú vystavené niekoľké primárne segregované základné školy. Na problém rezort školstva reagoval zverejnením výzvy, na základe ktorej môžu zriaďovatelia škôl žiadať o financie z plánu obnovy na odstránenie tejto ťažkosti prostredníctvom rozšírenia školských kapacít. AIS však tvrdí, že dvojzmenná prevádzka sa týka len základných škôl v blízkosti vylúčených rómskych komunít, ktoré vzdelávajú rómske deti segregovane.
Problémom rómskych komunít sú nedostatočné kapacity škôlok a škôl, obce sa môžu zapojiť do výziev z Plánu obnovy
Ďalšie rozširovanie takýchto škôl je podľa organizácie v rozpore s vnútroštátnou a medzinárodnou antidiskriminačnou legislatívou či rozsudkami slovenského najvyššieho súdu. Ich rozširovaním sa podľa AIS bude len udržiavať a prehlbovať segregácia rómskych detí na týchto školách.
Riešením sú predškolské zariadenia
„Pri riešení nerovností vo vzdelávaní sa predškolské vzdelávanie takmer vždy uvádza ako jedno z najúčinnejších a politicky nekonfliktných opatrení. Menej pozornosti sa venuje etnickému zloženiu detských kolektívov v predškolských zariadeniach. Aj vzdelávanie v materskej škole môže byť segregované, teda diskriminačné,“ vysvetlil riaditeľ AIS Rado Sloboda.
OĽaNO navrhuje povinné predškolské vzdelávanie pre znevýhodnené deti. Vytvárame z nich poberateľov dávok, tvrdí
Podľa zistení neziskovej organizácie sa 65 percent rómskych detí vzdeláva v triedach, ktoré navštevujú len alebo prevažne rómske deti. V marci AIS upozornila, že zavedenie úvodných ročníkov je nebezpečné, keďže sa v minulosti ukázali ako segregačné.
„Až pre jednu tretinu detí, ktoré viackrát opakujú ročník/ročníky, je prvý stupeň vzdelania najvyšším dosiahnutým vzdelaním a iba jedno z desiatich takýchto detí pokračuje v štúdiu na strednej škole,“ priblížila AIS.