Celodenne alebo priebežne dohliada na svoje dieťa pri dištančnom vyučovaní 21 percent rodičov. Vyplýva to z reprezentatívneho prieskumu Inštitútu pre verejné otázky (IVO), ktorý vznikol v spolupráci so spoločnosťami Slovak Telekom a Accenture.
Dáta od 601 rodičov zbierali od 12. do 17. februára. Prieskum sa zameriaval na aktuálne postoje a skúsenosti rodičov s online dištančným vzdelávaním žiakov na druhom stupni základných škôl. Dáta v publikácii Dištančné vzdelávanie detí optikou rodičov spracoval analytik IVO Marián Velšic.
Väčšia časová záťaž žien
Podľa prieskumu takmer polovica, a to 42 percent rodičov, má na dohľad vyhradenú časť dňa. To znamená, že dieťa je v tom čase napríklad na vyučovaní, robí si úlohy či projekty alebo sa učí. Tretina rodičov (32 percent) pomáha svojim deťom iba, ak potrebujú pomoc, a päť percent rodičov deti nekontroluje, keďže sa učia a riešia problémy samostatne.
Viac než polovica rodičov kúpila svojim deťom počítač či webkameru, aby sa mohli vzdelávať na diaľku
Väčšiu časovú záťaž deklarujú v prieskume častejšie ženy ako muži. Tie totiž dohľadu venujú častejšie praktický celý deň. Muži naopak uprednostňujú vyhradiť si na dohľad určitú časť dňa. Velšic podotkol, že nadpriemerne často väčšiu časovú záťaž, teda celodennú starostlivosť alebo vyhradenú časť dňa, uvádzajú mladší rodičia do 40 rokov a tiež starší rodičia nad 50 rokov.
Manažéri venujú menej času
Dohľadu nad deťmi nadpriemerne venujú svoj čas aj rodičia v domácnosti, na materskej či rodičovskej dovolenke a tí, ktorí ovdoveli. Z profesijného hľadiska rodičov, relatívne menej času venujú manažéri a tvoriví pracovníci (46 percent). Tí sa podľa výskumu venujú deťom iba v nevyhnutných prípadoch alebo ich nekontrolujú vôbec.
Rodičia s tromi a viac deťmi na druhom stupni venujú menej času na dohľad nad nimi oproti rodičom, ktorí majú jedno alebo dve deti na tomto stupni. „Vysvetlenie možno hľadať najmä v tom, že denný režim viacdetných domácností kladie oveľa vyššie nároky na manažovanie času. Na druhej strane, z pohľadu typu a zamerania škôl významné rozdiely nenachádzame,“ ozrejmil Velšic.
Doplnil, že výnimkou sú rodičia detí zo špeciálnych, jazykových či umeleckých škôl. Z nich má totiž celodenný dohľad 33 percent rodičov a 33 percent rodičov si na deti vyhradzuje určitú časť dňa. Pre charakter týchto škôl Velšic predpokladá, že rodičia uplatňujú rovnaký prístup aj pri bežnej, teda prezenčnej forme vzdelávania.