Pandémia zhoršila pracovnú pohodu i duševné zdravie učiteľov. Vyplýva to z výsledkov reprezentatívneho prieskumu Komenského inštitútu CEEV Živica a Centra vzdelávacích analýz, ktorý sa týkal priebehu a dopadu dištančnej výučby v školskom roku 2020/2021.
V prieskume 46 percent respondentov uviedlo, že sa im zhoršila pracovná pohoda, ďalších 41 uvádzalo zhoršenie duševného zdravia. Vyše 77 percent učiteľov výučba počas pandémie veľmi vyčerpala. V tlačovej správe o tom informovala komunikačná manažérka CEEV Živica Eva Sládková.
Systém podpory
Duševné zdravie a psychickú pohodu učiteľov sa usiluje zvýšiť projekt s názvom Wellbeing učiteľov alebo Na učiteľoch (nám) záleží riaditeľky Piaristickej spojenej školy sv. Jozefa Kalazanského v Nitre Marcely Jahnovej, ktorá v rámci projektu v Komenského inštitúte medzi pedagógmi na škole zrealizovala aj vlastný prieskum.
„Vyšlo z neho, že naši pedagógovia sú pod veľkým stresom a najväčšími stresormi sú komunikácia s rodičmi, riešenie problémov medzi žiakmi, nedostatok uznania, medziľudské vzťahy s kolegami a vlastný perfekcionizmus,“ uviedla Jahnová. Na to, aby sa učitelia cítili dobre, je podľa nej potrebný systém podpory, kultúra zdravia a wellbeingu na pracovisku. Projekt je realizovaný v rámci ročného vzdelávacieho programu Komenského inštitútu.
Duševné a fyzické zdravie
„V škole sme vytvorili pracovnú skupinu nazvanú „wellbeing tím“, súčasťou ktorého som aj ja a školská psychologička. Rozanalyzovali sme stav v našej škole a spoločne sme pripravili aktivity, ktorými chceme prispieť k vytvoreniu kultúry duševného a fyzického zdravia a posilniť tak rezilienciu učiteľského tímu voči stresu. Aj školský rok sme začali netradične – duchovným cvičením spojeným s tímbildingom,“ priblížila riaditeľka.
Dodala, že zrealizovali aj dva workshopy, na ktorých mohli učitelia získať teoretické vedomosti i praktické zručnosti z oblastí reziliencie a stresmanažmentu. Škola zamestnancom poskytuje aj psychologické poradenstvo, mentoring a koučing. Plánuje tiež v zborovni vytvoriť pre učiteľov priestor na relax. Jahnová verí, že svojím prístupom inšpirujú aj ďalšie školy.