O štúdiu informatiky alebo podobného odboru uvažuje len pätina dievčat vo veku 14 až 17 rokov. Z 21 percent však len tri percentá dievčat sú o tom rozhodnuté.
Vyplýva to z najnovšieho reprezentatívneho prieskumu Inštitútu pre verejné otázky (IVO) Ženy vo svete informačných technológií.
IT sektor sa profiloval ako mužský
Výsledky prieskumu na tlačovej besede v Bratislave predstavil autor projektu a analytik IVO Marián Velšic, ktorý konštatoval, že na Slovensku je veľká digitálna priepasť.
„Je to výsledok vývoja v IT sektore, ktorý sa profiloval ako mužský. Bohužiaľ, aj mnoho ľudí to tak vníma a ten podiel žien na pracovníkov v IT sektore je veľmi nízky. Na Slovensku je to 88 percent mužov k 12 percentám žien,“ prízvukoval Velšic.
Podľa neho jedným z riešení ako vyvážiť tento nepomer je motivovať mladé dievčatá, aby išli študovať informatiku a robili kariéru v IT sektore.
Odpovede stoviek dievčat
Výsledky prieskumu na vzorke 400 respondentiek vo veku 14 až 17 rokov tiež ukázali, že 22 percent dievčat si vie predstaviť svoju budúcu kariéru v oblasti informačných technológií. Na otázku, či by si vedeli predstaviť v budúcnosti prácu v oblasti IT, odpovedalo však len šesť percent opýtaných určite áno.
Ide napríklad o programátorky, analytičky, vývojárky, administrátorky sietí, webové dizajnérky, grafičky, multimediálne špecialistky, či špecialistky na internetovú reklamu alebo marketing.
Digitálna gramotnosť rozdeľuje Slovensko, deti zo sociálne slabých rodín majú problémy
Ako ďalej prieskum odhalil, potenciál dievčat študovať a následne pracovať v oblasti informačných technológií korešponduje s niekoľkými faktormi.
„Zvyšujú ho výborné výsledky v škole, relatívne dobrý rozsah a úroveň digitálnych stručností a pozitívny vzťah dievčat k informatike na základnej alebo strednej škole. Na druhej strane sú tu motivačné faktory, ako je záujem a príťažlivosť infotechnológií, informácie o nárokoch tohto štúdia a dôležité je aj informatické sebavedomie, keď dievčatá veria, že ich schopnosti sú aspoň také ako u chlapcov v ich veku,“ vysvetlil Velšic.
Dievčatá sú voči sebe veľmi kritické
Ďalšia analýza výsledkov ukázala, že problémom nedostatku záujmu o toto štúdium je najmä pevnosť rozhodnutia dievčat, ktorá je pomerne nízka. Podľa riaditeľky občianskeho združenia Aj ty v IT Petry Kotuliakovej je to tým, že dievčatá sú voči sebe veľmi kritické.
Stovky detí budú študovať aj cez prázdniny, prednášať im budú univerzitní profesori a docenti
„Dievčatá sa veľmi obávajú náročnosti štúdia, či by to štúdium zvládli a ako by na ich neúspechy pozeralo okolie,“ konštatovala.
Problémom podľa nej je aj nedostatok informácií o profesiách v IT sektore. Veľa dievčat si totiž myslí, že IT sa rovná programovanie. Často však chýba aj podpora rodičov. Podľa prieskumu je to podobne aj v prípade úvah o kariére v oblasti IT.
Atraktivita štúdia
Pre aktivity v oblasti motivácie je dôležitá príťažlivosť toho, čo IT svet ponúka. Prieskum ukázal, že pre dievčatá, ktoré ju plánujú študovať, je na IT najatraktívnejšia možnosť realizovať sa a tvoriť (46 percent).
O odlišnom nastavení dievčat s ambíciou študovať svedčí aj ich nadpriemerný záujem o nové technológie a pokrok v tejto oblasti (23 percent) či zdôrazňovanie širokého využitia a potenciálu nových technológií (23 percent).
Projekt zameraný na potenciál dievčat študovať informatiku a uplatniť sa vo svete informačných technológií konštatuje, že pre zvýšenie podielu žien v IT sektore treba začať pracovať už s dievčatami na prvom stupni základnej školy. Kotuliaková dodala, že osemročné dievčatá sú veľmi vnímavé, nemajú ešte hlavy plné predsudkov a už vtedy sa s nimi dobre pracuje.