Ministerka Lubyová zhodnotila Testovanie 9, za lepšími výsledkami vidí účasť gymnazistov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Pri využívaní digitálnych technológií vo vyučovaní je potrebná aj sebareflexia škôl. Foto: ilustračné, SITA/Martin Havran

BRATISLAVA 29. mája (WebNoviny.sk) – V celoslovenskom testovaní žiakov 9. ročníka základných škôl a 4. ročníka osemročných gymnázií z matematiky dosiahli žiaci priemernú úspešnosť 63,1 percenta. Test z matematiky riešilo 40 452 žiakov.

Najúspešnejší boli žiaci z Bratislavy

Deviataci dosiahli v priemere 61,7 percenta, kým žiaci osemročných gymnázií 80,8 a žiaci stredných športových škôl s osemročným vzdelávacím programom 60,1 percenta.

Výsledky Testovania 9 na stredajšej tlačovej besede predstavila ministerka školstva Martina Lubyová s riaditeľkou Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) Romanou Kanovskou.

„V porovnaní s minulým rokom, keď žiaci dosiahli úspešnosť 55,9 percenta, je to zlepšenie. Treba však povedať, že tento rok sa na testovaní zúčastnili aj žiaci osemročných gymnázií a tí priemer zlepšili,“ uviedla šéfka rezortu školstva s tým, že najúspešnejší v matematike sú žiaci z okresu Bratislava I, ktorí dosiahli úspešnosť 78,8 percenta.

Pridávali otvorené úlohy

Test zo slovenského jazyka a literatúry písalo 38 058 žiakov. Testovaní žiaci dosiahli priemernú úspešnosť 62,3 percenta. Na základných školách písalo test zo slovenského jazyka a literatúry 34 999 žiakov s priemernou úspešnosťou 61,1 percenta.

Gymnazistov s osemročným vzdelávacím programom bolo 2 858 s priemernou úspešnosťou 77,4 percenta a žiakov stredných športových škôl s osemročným vzdelávacím programom bolo 201 s priemernou úspešnosťou 61,2 percenta.

„Do testu zo slovenského jazyka sme pridali otvorené úlohy – desať úloh bolo otvorených a 20 s výberom odpovede. Kým pre žiakov ZŠ boli niektoré kognitívne náročnejšie úlohy obťažné alebo stredne obťažné, pre žiakov gymnázií boli tieto úlohy ľahké,“ povedala Kanovská. Najúspešnejší zo slovenského jazyka a literatúry sú žiaci z okresu Bratislava I, ktorí dosiahli priemernú úspešnosť 74,3 percenta. Naopak, najhorší sú žiaci v okresoch Poltár a Revúca.

Prijatí bez prijímacej skúšky

Takmer 2 500 žiakov písalo test z maďarského jazyka a literatúry. Žiaci dosiahli priemernú úspešnosť 58,2 percenta. Najlepšie výsledky dosiahli žiaci Bratislavského kraja (67 percenta), najslabšie žiaci Košického kraja (49,3 percenta).

Test zo slovenského jazyka a slovenskej literatúry písalo 2 462 žiakov zo škôl s vyučovacím jazykom maďarským. Testovaní žiaci dosiahli priemernú úspešnosť 63,1 percenta. Dvadsaťjeden žiakov riešilo test z ukrajinského jazyka s priemernou úspešnosťou 61,4 percenta.

Žiaci, ktorí v testoch z matematiky a zároveň aj zo slovenského jazyka a literatúry, respektíve maďarského jazyka a literatúry, slovenského jazyka a slovenskej literatúry, dosiahli súčasne úspešnosť najmenej 90 percent, sú prijatí na štúdium na strednej škole bez prijímacej skúšky pri splnení všetkých podmienok prijímacieho konania.

Niekoľko zmien v testovaní

Podľa Lubyovej Testovanie 9 sprevádzalo niekoľko zmien – otvorené úlohy sa objavili aj v testoch z vyučovacích jazykov, navýšili sa počty úloh ako aj testovací čas (okrem testu z ukrajinského jazyka a literatúry), súčasťou testovania slovenského jazyka a slovenskej literatúry bola časť počúvania s porozumením obsahujúca zvukové nahrávky.

Úlohy vo všetkých predmetoch boli zamerané na porozumenie textu, overovanie vedomostí a zručností, aplikáciu poznatkov v praktických súvislostiach a na logické myslenie. V teste z matematiky sa tradične vyskytujú nesúvislé texty obsahujúce tabuľky a diagramy.

Súčasťou testu z matematiky bol prehľad vzorcov a jednotiek. V testoch z vyučovacích jazykov majú už niekoľko rokov svoje stále zastúpenie aj úlohy na čítanie s porozumením, v ktorých žiaci pracujú s ukážkami súvislých a nesúvislých textov.

Testy písali desaťtisíce žiakov

Celoslovenské testovanie žiakov 9. ročníka základných škôl a 4. ročníka osemročných gymnázií bolo 3. a 4. apríla na 1 569 školách. Z nich bolo 1 446 základných škôl, 113 gymnázií s osemročným vzdelávacím programom a desať stredných športových škôl s osemročným vzdelávacím programom.

Zo všetkých škôl bolo 1 422 s vyučovacím jazykom slovenským, 131 s vyučovacím jazykom maďarským, 15 s vyučovacím jazykom slovenským a maďarským a jedna škola s vyučovacím jazykom ukrajinským. Testy písalo 40 529 žiakov.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Martina Lubyová
Firmy a inštitúcie MŠVVaŠ Ministerstvo školstva vedy výskumu a športu SR