Mesto Prešov pracuje na novom metodickom usmernení, ktorého účelom je pokryť na školách oblasť prevencie a riešenia problémov ako šikanovanie a kyberšikanovanie detí a žiakov v školách a školských zariadeniach.
Jeho tvorbe má napomôcť aj úzka spolupráca s organizáciami pôsobiacimi v regióne a odborníkmi a odborníčkami z praxe.
Ide o ďalšie z preventívnych opatrení, ktorých cieľom je predchádzať nežiaducemu správaniu medzi žiakmi i v školských kolektívoch, na ktorom samospráva dlhodobo pracuje. Na školách osádza aj schránky dôvery.
Chcú bezpečné prostredie
Ako informoval hovorca mesta Prešov Michal Hudák, prevencia trestnoprávnej činnosti na školách je dlhodobým projektom, ktorý má pomôcť zabezpečovať bezpečné prostredie na školách, pozitívnu a priateľskú klímu a vytvárať priaznivú atmosféru, ktorá bude spolu s výchovno-vzdelávacím procesom rozvíjať prešovských školákov tak po vedomostnej, ako aj po osobnostnej stránke.
V školskej reštaurácii SOŠ gastronómie a služieb v Prešove obslúži zákazníkov robotický čašník (video)
„Doba však ukazuje, že nežiaduce správanie na školách neraz tento zámer narúša, preto je viac ako aktuálne takému správaniu predchádzať a, v prípade výskytu, mať mechanizmy na ich riešenie,“ uviedol Hudák.
Neoddeliteľnou súčasťou škôl a práce na tomto dlhodobom cieli sú podľa neho školské podporné tímy, ale aj pedagógovia a odborní zamestnanci, ktorí v mnohých prípadoch vedia, ako nežiaducemu správaniu predchádzať, respektíve rozpoznať a riešiť už počiatočné štádiá šikanovania.
Nemá to zostať len na papieri
K tomu im má pomôcť aj materiál, na ktorom aktuálne pracuje oddelenie školstva, mládeže a školský úrad (OŠMaŠÚ).
Na jeho tvorbe sa podieľajú aj odborníci z neziskových organizácií Trojlístok a Ipčko, či zástupcovia Úradu práce sociálnych vecí a rodiny a Ministerstva vnútra SR.
Minister Drucker sa stretol so starostami mestských častí Bratislavy, diskutovali o povinnej dochádzke ukrajinských detí či o učiteľských platoch
„Zriaďovateľovi záleží na tejto oblasti, preto chce byť aktívny, ústretový a školám nápomocný. Je mimoriadne dôležité, aby táto metodika nezostala len na papieri, ale aby sa reálne dostala do prostredia našich škôl a bola praktickou pomôckou, ktorá zohľadňuje konkrétne problémy a atmosféru v našich prešovských školách,“ uviedla vedúca OŠMaŠÚ Jitka Semivanová.
Osádzajú schránky dôvery
Zároveň informovala o osádzaní tzv. schránok dôvery a mechanizme ich prevádzky na školách.
Schránky majú slúžiť na anonymné vhadzovanie podnetov žiakov i zamestnancov škôl, ktorými sa budú na útvare školstva zaoberať v spolupráci s odborníkmi z praxe a každý jeden podnet riešiť.
„Schránky budú zabezpečené a osádzané tak, aby sa každý cítil bezpečne, anonymne a mal k celému zámeru – dať si pomôcť – dôveru,“ uviedol Hudák.
Majú aj podporné tímy
Na školách fungujú koordinátori prevencie, psychológ a podporné tímy.
Mesto v rámci prevencie nežiadúceho správania a trestnoprávnej činnosti organizuje na školách vo svoje zriaďovateľskej pôsobnosti aj vzdelávania pedagógov, besedy a sedenia so žiakmi, preventívne programy a podobne.
Téme sa venovali aj na prvej pracovnej porade s riaditeľmi škôl v tomto kalendárnom roku.