Najlepšie výsledky dosahujú žiaci základnej školy (ZŠ) sv. Cyrila a Metoda v Košiciach, medzi gymnáziami vedie bratislavské na Teplickej. Vyplýva to z aktualizovaného rebríčka Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO).
Ako upozorňuje INEKO, rebríček zohľadňuje výsledky žiakov jednotlivých škôl, zoradenie škôl ale nehodnotí komplexne, či sú najlepšie alebo najkvalitnejšie.
Chýbajú informácie
„Čo sa týka aktualizovaných dát – druhýkrát sa po pandemickej pauze realizovali celoplošné merania Testovanie 9 a maturity, avšak nie Testovanie 5, čo považujeme za chybu. Štát, ako aj rodičia tým prichádzajú o drahocenné informácie, po zohľadnení ktorých by sa vedeli kvalifikovanejšie rozhodovať,“ poznamenáva inštitút.
Zdôraznil, že výsledky, ktoré vstupujú do rebríčkov, neberú do úvahy rozdiely medzi žiakmi spôsobené inými faktormi, než je vzdelávací proces, nepokrývajú kompletný obsah vzdelávania ani pridanú hodnotu školy.
Môžu však poslúžiť ako ukazovateľ pri výbere školy a tiež podnietiť diskusiu o kvalite škôl u verejnosti. Inštitút označil prerušenie Testovania 5 za chybu a apeluje na ministra školstva Tomáša Druckera (Hlas-SD) i vedenie ministertva, aby obnovili celonárodné merania.
Top 10 škôl
Cirkevná ZŠ sv. Cyrila a Metoda na Bernolákovej 18, v MČ Košice-Západ obhájila prvú priečku z predošlého rebríčka a podľa INEKO dominuje aktualizovanému rebríčku s pomerne výrazným náskokom.
Na druhom mieste skončila ZŠ Kollárova 2 zo Svätého Jura, ktorá si v porovnaní s predošlým rebríčkom polepšila o jednu priečku. Tretie miesto patrí ZŠ z ulice T. J. Moussona v Michalovciach.
„Medzi školy, ktoré si vďaka úspechom svojich žiakov opätovne aj po roku udržiavajú pozíciu v top 10, patria okrem vyššie uvedenej trojice ešte ZŠ Pri Podlužianke v Leviciach, ZŠ Staničná 13, Košice-Juh a napokon dve banskobystrické školy – na Skuteckého a na Ďumbierskej ulici,“ uvádza INEKO.
Poskočila škola v Lipanoch
Najvýraznejšie poskočila ZŠ na Hviezdoslavovej ulici v Lipanoch, v sabinovskom okrese. Z predošlého 630. miesta sa posunula na 282. priečku. INEKO uvádza, že poradie je zostavené z viac než 750 ZŠ, ku ktorým disponovali potrebnými údajmi.
Inštitút tiež vyzdvihol výsledky ZŠ I. B. Zocha z Revúcej, kde tretina žiakov pochádza zo sociálne znevýhodneného prostredia. „Žiaci tejto školy tak dosiahli najlepšie výsledky spomedzi škôl, v ktorých je relatívne vyšší podiel detí zo znevýhodneného prostredia (vyšší ako 20 percent),“ píše INEKO.
Medzi strednými odbornými školami (SOŠ) obsadila prvé miesto Obchodná akadémia Kukučínova v Trnave a druhé patrí súkromnej SOŠ na Ulici 29. augusta v Poprade. Tá podľa INEKO potvrdzuje svoj progres, keďže ešte pred niekoľkými rokmi bola na 25. priečke.
V desiatke najlepších SOŠ sa pravidelne umiestňujú elektrotechnické priemyslovky na Plzenskej v Prešove a Komenského v Košiciach, rovnako aj Obchodná akadémia zo Zlatých Moraviec. Najväčším skokanom kategórie bola SOŠ odevná na Hlavnej ulici č. 2 v Žiline.
Najmenšie pohyby na gymnáziách
„Relatívne najmenšie pohyby na popredných priečkach sme zaznamenali v rámci gymnázií. Bez akejkoľvek zmeny ostala celá vedúca trojica. Prvé miesto obhájila Škola (gymnázium) pre mimoriadne nadané deti na Teplickej ulici v Bratislave. Nasledujú gymnáziá Poštová 9 v Košiciach a Gymnázium Jura Hronca (GJH) na 1 Novohradskej v Bratislave,“ uvádza INEKO.
Za najväčšieho skokana medzi gymnáziami označil inštitút Gymnázium Karola Štúra v Modre, ktoré, hoci stále zaostáva, zaznamenalo markantné zlepšenie v každom zo sledovaných ukazovateľov.
Kompletné tabuľky a rebríčky sú dostupné na webe INEKO, boli doplnené o údaje o nezamestnanosti absolventov SŠ, o mimoriadnych výsledkoch žiakov, ale aj o výsledky šetrení Štátnej školskej inšpekcie či dáta o finančných zdrojoch škôl, či ďalšie.
Ako hodnotili školy?
„Do rebríčkov sme zaradili školy so vzorkou v priemere aspoň 20 žiakov, resp. absolventov počas každého z uplynulých 4 rokov. Hodnotenie škôl odráža teda dosiahnuté výsledky na dlhšom časovom horizonte, pričom v prípade ZŠ do hodnotenia vstupujú výsledky Testovania 9 (váha 60 %), Testovania 5 (20 %) a mimoriadne výsledky žiakov v súťažiach oceňovaných ministerstvom školstva (20 %),“ približuje INEKO metodiku.
V prípade SOŠ nahrádzajú výsledky Testovania výsledky maturít, rovnako je ukazovateľom regionálna uplatniteľnosť študentov a mimoriadne výsledky študentstva. V prípade gymnázií pracuje inštitút s rovnakými ukazovateľmi ako pri SOŠ, avšak jednotlivé ukazovatele majú inú váhu.
„Pri všetkých školách berieme do úvahy údaje za posledné dostupné štyri školské roky (novšie údaje majú vyššiu váhu),“ uvádza INEKO s tým, že bližšie údaje o metodike sú tiež dostupné na ich webe.