Komisár pre deti Jozef Mikloško vyzval ministerstvo školstva a ministerstvo zdravotníctva, aby prijali opatrenia smerujúce k podpore regulácie používania mobilných zariadení na základných a stredných školách.
Ovplyvnenie duševného vývoja
V utorok 10. októbra zároveň zorganizoval odbornú konferenciu na tému Mobily v škole – pomoc alebo hrozba? Hlavným rečníkom konferencie bol český neurológ Martin Jan Stránský, ktorý sa aktuálne venuje neurologickým dopadom modernej technológie na ľudský mozog a ľudskú budúcnosť.
Slováci môžu získať štipendiá na štúdium a výskum v 21 krajinách. Termíny na podávanie žiadostí sa líšia
Mikloško tvrdí, že mobily sa na školách často stávajú nástrojom na šikanovanie, odvádzajú pozornosť od výchovno-vzdelávacieho procesu, znižujú kognitívne schopnosti, vedú k osamelosti dieťaťa a taktiež ovplyvňujú jeho zdravý duševný vývoj.
Tvorba závislosti
„Napriek tomu, že 87 percent ľudí v Európskej únii vlastní mobilný telefón a 92 percent má prístup k internetu, zaznamenávame pokles IQ, klesajú výsledky všetkých štandardizovaných testov. Navyše, za posledných desať rokov sme zaznamenali nárast depresie až o 33 percent,“ uviedol Stránský. Mobilné telefóny podľa jeho slov vytvárajú v mozgu závislosť a menia spôsob fungovania mysle.
Príspevok z projektu Digitálny žiak na nákup techniky si možno uplatniť do konca novembra
„Digitálne technológie menia spôsob, ako mozog preberá a procesuje informácie, čo mení neurochemické procesy a trasy v mozgu, a tým podkopáva evolučné schopnosti mozgu a prirodzený proces, ako sa mozog učí a myslí. Mobilné telefóny nazývam digitálnym heroínom,“ dodal.
Zákaz v každej štvrtej krajine
Na konferencii sa zúčastnila aj Jana Foltányová zo Slovenskej komisie pre UNESCO. Informovala, že mobily sú na školách postupne zakázané v každej štvrtej krajine, napr. v Taliansku, Portugalsku, Francúzsku či Španielsku.
V medzinárodnej jazykovej súťaži s WocaBee môžu školy získať až 6 000 EUR na modernizáciu
„V niektorých krajinách funguje plošný zákaz, v iných blokujú konkrétne aplikácie, ako napr. v USA sociálnu sieť Tik Tok. Už len fakt, že deti majú mobil pri sebe, je postačujúci na to, aby sa prestali sústreďovať,“ uviedla. Na to, aby sa sústredenie dieťaťa navrátilo, je potrebných 20 minút, čo predstavuje takmer polovicu vyučovacej hodiny.
Výsledky výskumu
Vo Francúzsku je zákaz používania mobilných telefónov zavedený od roku 2018. Ako na konferencii uviedol atašé pre vzdelávaciu spoluprácu Louis Marandet, zastupujúci Veľvyslanectvo Francúzskej republiky na Slovensku, pred zavedením tohto zákazu prebehol výskum medzi rodičmi. Rok pred schválením zákona súhlasilo so zákazom mobilov na školách 67 percent rodičov a rok po zavedení tento počet stúpol na 82 percent.
Ide skôr o burzu nápadov, kritizuje komora návrhy na riešenie nedostatku učiteľov
„V čase, keď sme zaviedli zákaz smartfónov na školách, každý žiak druhého stupňa na ňom trávil priemerne sedem hodín a 48 minút denne. Zákaz vo Francúzsku platí počas celého vyučovacieho dňa, v celom areáli školy. V zákaze sú, samozrejme, výnimky pre žiakov so zdravotným znevýhodnením, ktorí zariadenia nevyhnutne potrebujú,“ uviedol Marandet.