KDH oceňuje prácu na ministerstve školstva, aplikáciu Druckerovho balíka zákonov však budú pozorne sledovať

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Uprostred zľava: Miriam Lexmann, predseda KDH Milan Majerský a podpredseda KDH Marián Čaučík. Foto: archívne, SITA/Jakub Julény
Tento článok pre vás načítala AI.

Kresťanskodemokratické hnutie (KDH) oceňuje kontinuitu práce na ministerstve školstva. Podľa KDH nadväzuje na veľkú novelu školského zákona, ktorú presadil bývalý minister školstva Ján Horecký.

Kresťanskí demokrati takto reagovali na vládne schválenie balíka zákonov, ktoré v stredu predstavil minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD) ako súčasť tzv. Nežnej revolúcie vo vzdelávaní. Informovala o tom hovorkyňa KDH Lenka Kovár. KDH ocenilo predloženie zákona o celoživotnom vzdelávaní, ktorý nadväzuje na program KDH pre lepšie, konkurencieschopné Slovensko.

Nepopulárne opatrenie

Budeme pozorne sledovať jeho finálne znenie a aplikáciu, prípadne prinesieme pozmeňujúce návrhy, aby sme dosiahli dostupnosť celoživotného vzdelávania pre všetkých zamestnancov, pretože súčasné sebalepšie školy nedokážu jednorazovo pripraviť odborníka na celoživotnú pracovnú kariéru,“ upozornilo KDH s tým, že cieľom je, aby stredné a vysoké školy poskytovali pre odborných zamestnancov len potrebné časti vzdelávania bez potreby absolvovať ďalšiu celú vysokú školu.

Minister Drucker si podľa KDH osvojil aj nepopulárne opatrenie – zákaz používania mobilných telefónov na základných školách, ktoré mal presadzovať Horecký. Kresťanskí demokrati zároveň ľutujú, že sa nepodarilo rozšíriť dohodu ministerstva so Združením miest a obcí Slovenska (ZMOS) o prechode školských klubov detí (ŠKD) z originálnych kompetencií obce na prenesený výkon štátnej správy, tak ako sa to dohodlo pre materské školy.

Platy pedagógov

Samozrejme, prechod ŠKD do prenesených kompetencií nesmie byť na úkor, ale na úľavu samospráv,“ skonštatovalo hnutie.

Podľa KDH Slovensku chýba vo vzdelávaní systémové naviazanie miezd pedagógov a odborných zamestnancov napríklad na priemer príjmu vysokoškolsky vzdelaných zamestnancov tak, aby sa dostali aspoň na priemer krajín OECD a získali pre vzdelávanie väčší záujem a kvalitu.

Platy učiteľov nemôžu byť každým rokom predmetom politického vyjednávania a ad hoc nesystémových zmien,“ skonštatovalo KDH s tým, že kompenzačný príspevok vyvoláva kontroverzie.

Zásadné zmeny

Namiesto neho by KDH na základe dát o osobných nákladoch v rámci regiónov stanovilo objektívny koeficient k normatívu žiaka. Balík zákonov podľa ministra školstva Druckera prináša množstvo zásadných zmien do vzdelávania.

Zdôraznil, že dané opatrenia vychádzajú z programového vyhlásenia vlády, a tiež avizoval, že plánujú pokračovať ďalšími zmenami. Celkovo by malo ísť o 89 opatrení. Medzi najvážnejšie minister spomenul zmenu financovania materských škôl, a to na normatívne financovanie zo štátneho rozpočtu, ako aj optimalizáciu siete stredných škôl.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján HoreckýTomáš Drucker
Firmy a inštitúcie Hlas - sociálna demokraciaKDH Kresťanskodemokratické hnutieOECD Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvojZdruženie miest a obcí Slovenska (ZMOS)