Teach for Slovakia a Komenského inštitút testujú projekt na vzdelávanie detí, ktoré zostali odrezané od internetu. Agentúru SITA o tom informovala komunikačná manažérka Teach for Slovakia Veronika Pavlíková Klindová. Projekt „Na každom dieťati záleží“ je v pilotnej fáze a zatiaľ pokryl potreby 40 detí, ktoré identifikovali učitelia Teach for Slovakia na školách, kde pôsobia.
Na evaluácii projektu momentálne pracuje Inštitút vzdelávacej politiky (IVP).
Na každom dieťati záleží
„Teach for Slovakia a Komenského inštitútu spoločne rozbehli projekt Na každom dieťati záleží. Projekt v pilotnej fáze dokázal zatiaľ pokryť potreby 40 detí, ktoré identifikovali učitelia Teach for Slovakia na školách, kde pôsobia,“ uviedla Pavlíková Klindová.
Viac o téme: Koronavírus
Podľa IVP môže byť vyše 32-tisíc žiakov základných škôl bez pripojenia na internet. Uvádza tiež, že prístup k technike majú deti z chudobných a rómskych domácností výrazne menší. „Notebook má napríklad k dispozícii len 21 percent detí z rómskych domácností, 28 percent detí z chudobných domácností a 86 percent detí z bežných domácností; stolný počítač 17 percent detí z rómskych domácností, 29 percent z chudobných domácností a 51 percent detí bežných domácností,“ uvádza analýza IVP.
Najprv deti rodičov z prvej línie a výučba možno aj v júli. Analytici načrtli plán otvárania škôl na Slovensku
Projekt „Na každom dieťati záleží“ reagoval na zavedenie opatrení v súvislosti s Covid-19. „Princíp bol jednoduchý: vyzbierať mobily, ktoré ľudia nepoužívajú, ale sú stále funkčné. Naplniť ich vzdelávacím obsahom a dostať k deťom. Prvé mobily sa rozdali vybraným žiakom pár dní po tom, ako sa zavreli školy na celom Slovensku,“ vysvetlila Pavlíková Klindová. Na štart projektu daroval Telekom bezplatne 40 SIM kariet s rýchlym internetom a spoločnosť Eset vybavila mobily aplikáciou, ktorá zabezpečila, aby deti surfovali výhradne tam, kde to učiteľ povolí. Do pilotu boli vybraní žiaci z rodín, kde sa učitelia vedeli spojiť s rodičmi a dohodnúť sa na pravidlách používania. Učitelia sú s rodinami v kontakte a aj cez nainštalovaný softvér dohliadajú na používanie zariadení.
Zvýraznený problém detí
Množstvo detí žije v generačnej chudobe, ktorá je príčinou mnohých prekážok na ich ceste k vzdelaniu. Vypuknutie svetovej pandémie tieto problémy zvýraznilo. „Deti vo vylúčených komunitách sú vylúčené aj zo vzdelávania. A to nie je dobre. Práve tieto deti potrebujú väčšiu podporu, aby mohli v škole dosiahnuť úspech. Je dôležité, aby o tomto probléme začalo hovoriť aj ministerstvo a prinieslo nejaký návrh opatrení. Chápem, že je mimoriadna situácia, ale aj na týchto deťoch záleží,“ hovorí projektový manažér Ján Lenč z Komenského inštitútu.
Ak sa pilotný projekt osvedčí, Teach for Slovakia a Komenského inštitút poskytnú získané zručnosti a podporu ministerstvu školstva pri rozšírení modelu do ďalších škôl, kde by ho bolo možné uplatniť.