Minister školstva SR Tomáš Drucker sa vyjadril k otvorenému listu učiteľov a zamestnancov školstva, pričom zdôraznil svoju oddanosť zlepšovaniu podmienok v rezorte.
Bezpečné a podnetné prostredie
„Celé moje pôsobenie vo funkcii ministra školstva smeruje k cieľu zlepšiť naše školstvo,“ uviedol Drucker. V súčasnej politickej situácii považuje za dôležité, aby školy zostali neutrálnym miestom bez politických útokov a agresivity.
„Škola má byť miestom, kde vládne rešpekt, tvorivosť a podpora, kde deti aj učitelia môžu pracovať v bezpečnom a podnetnom prostredí,“ zdôraznil Drucker.
Drucker predstavil opatrenia pre bezpečnejšie školy, ohlásil aj pripravovanú databázu preventívnych programov - VIDEO
Minister tiež vyjadril odhodlanie zvyšovať bezpečnosť v školách a podporovať duševné zdravie, ako aj budovanie modernej infraštruktúry.
„Zodpovednosť za upokojenie situácie a nastolenie kultivovanej diskusie leží na pleciach všetkých politikov, vrátane predstaviteľov opozície,“ upozornil Drucker a odmietol zneužívanie školstva ako nástroja politického boja. Drucker taktiež zdôraznil potrebu zodpovedného prístupu k riešeniu problémov v školskom systéme a vyzýva na opatrné vyhodnocovanie udalostí po tragédii v Spišskej Starej Vsi.
Školy prestali byť bezpečným miestom. Viac ako 650 pedagogických a odborných zamestnancov podpísalo otvorený list adresovaný vláde
„Rovnako musím opakovane požiadať všetkých, aby tragédiu, ktorá sa stala v Spišskej Starej Vsi, nepoužívali na zjednodušovanie konkrétnych záverov,“ uviedol Drucker, pričom zdôraznil, že na túto situáciu nemožno nazerať čierno-bielo.
Odbornosť a slušnosť v politickom prejave
Minister vyjadril pochopenie pre výzvy, ktorým čelia školy, a upozornil na potrebu spolupráce s odborníkmi a komunitou v oblastiach ako duševné zdravie detí, bezpečnosť v školách a podpora učiteľov.
Ako poskytnúť prvú psychosociálnu pomoc po útoku nožom v Spišskej Starej Vsi? Ministerstvo školstva vydalo rady - VIDEO, FOTO
„Tým, ktorí prispievajú k riešeniu týchto problémov, patrí moja vďaka a rešpekt,“ dodal Drucker. Zdôraznil aj význam správania politikov ako vzoru pre deti a mladých ľudí. „Deti a mladí ľudia si zaslúžia vidieť v politikoch vzory správania, ktoré ich inšpirujú k rešpektu, čestnosti a zodpovednosti,“ povedal Drucker a vyzval na odbornosť a slušnosť v politickom prejave, na podporu diskusie, ktorá posúva Slovensko dopredu.
Polarizácia spoločnosti
Na záver minister Drucker vyzval občanov a učiteľov, aby sa snažili zmierniť polarizáciu v spoločnosti. Zdôraznil, že každý má vplyv na svoje okolie a môže prispieť k upokojeniu situácie.
Lepšie ohodnotenie učiteľov aj zmeny v predškolskej dochádzke, Drucker predstavil priority ministerstva - VIDEO
„Každý ovplyvňujeme niekoho vo svojom okolí a mali by sme pamätať na to, aby sme polarizáciu, ktorú v spoločnosti cítime, neprehlbovali a svojím vlastným konaním prispeli k upokojeniu spoločnosti,“ uviedol Drucker. Minister tiež oznámil svoju otvorenosť k dialógu s tými, ktorým záleží na školstve.
Budúce smerovanie školstva
V nasledujúcich týždňoch plánuje organizovať diskusie v jednotlivých krajoch, na ktoré učiteľov pozýva. Témou týchto stretnutí má byť aktuálny stav a budúce smerovanie slovenského školstva.
Viac ako 650 pedagogických a odborných zamestnancov vrátane učiteľov, vychovávateľov a ďalších odborníkov podpísalo otvorený list adresovaný vláde SR.
Školstvo na Slovensku čakajú zmeny, kľúčovým úspechom končiaceho sa roka bola Nežná revolúcia vo vzdelávaní
Signatári v ňom vyjadrujú hlboké znepokojenie nad súčasnou politickou a spoločenskou situáciou na Slovensku, ktorá má negatívne dopady nielen na kvalitu vzdelávania, ale aj duševné zdravie žiakov a učiteľov či celkovú atmosféru v školách.
Drucker: Školstvo je maratón, nie šprint a neexistuje čarovný prútik, ktorý by veci zmenil zo dňa na deň - ROZHOVOR
Autori listu kritizujú nedostatok systémových riešení zo strany štátu, ktorý sa podľa nich nezaoberá kľúčovými problémami, ako sú duševné zdravie detí či podpora vzdelávacích inštitúcií. List tiež upozorňuje na slovné útoky a očierňovanie mimovládnych organizácií, ktoré často suplujú štát pri podpore škôl, učiteľov a najzraniteľnejších skupín detí.