Niet pochýb o tom, že pandémia nového koronavírusu je náročná aj pre deti, či už sú školy otvorené alebo nie. Množstvo nedávnych štúdií odhalilo alarmujúci nárast depresií a úzkosti u detí aj dospelých.
Výskumy ukázali, že žiaci, najmä tí s postihnutím a z rodín s nízkymi príjmami, sa učia menej, ako by mali.
Obavy z vyučovania
Nová štúdia sa ako prvá zamerala na porovnanie študentov, ktorí sa učia z domu a ktorí chodia do školy najmenej raz v týždni. Do výskumu sa zapojilo viac ako 10-tisíc študentov z 12 amerických stredných škôl.
Autori v závere zistili, že študenti, ktorí chodia do školy, zažívajú menej stresu a obáv v porovnaní s online vyučovaním.
Kvalita predškolského vzdelávanie detí môže byť ohrozená, učitelia sú konaním Gröhlinga sklamaní
Viac ako polovica z nich uviedla, že minulý rok pociťovali viac stresu ako v predchádzajúcom období. Spomedzi online študentov hlásilo 84 percent vyčerpanie, bolesti hlavy, nespavosť alebo iné problémy spojené so stresom.
Bolo to o dve percentá viac ako u študentov, ktorí chodili do školy aspoň občas. Zároveň je to o šesť percent viac v porovnaní s tými, ktorí mali bežné vyučovanie počas týždňa.
Absencia dospelej osoby
Dištanční študenti sa tiež viac sťažovali na to, že nemali k dispozícii dospelú osobu, s ktorou by mohli riešiť problém. Viac ich trápili aj známky za ich výkon.
Sarah Miles, riaditeľka výskumu organizácie Challenge Success, ktorá sa podieľala na štúdii, vyhlásila, že deti potrebujú „byť v spojení“.
Žiaci si môžu preveriť svoje vedomosti, sprístupnili databázu elektronických testov
„Vyučovanie na diaľku je oveľa náročnejšie, to nie je žiadne prekvapenie. Pre deti, učiteľov, dospelých, je ťažšie nadviazať spojenie. To je základný prvok. Deti musia počas vyučovania pociťovať bezpečie a kontakt. Od toho sa odvíja všetko ostatné,“ objasnila.
Odborníčka netvrdí, že školy by sa teraz mali ponáhľať s otváraním svojich brán a nemyslieť na bezpečnosť.
Štúdia podľa nej skôr dokazuje, aké je dôležité, aby sa pedagógovia aj personál cítili pri návrate do škôl v bezpečí. „Ak oni nebudú cítiť bezpečie a podporu, nebudú ich cítiť ani deti,“ povedala.
Osobný kontakt
Štúdia podčiarkuje nedostatky spojené s dištančným vzdelávaním, ktoré hlásili aj pedagógovia.
Učiteľ chémie Jordan Salhoobi z Yonkers Middle High School napríklad uviedol, že mnohí žiaci zostávajú po hodine v triede, pýtajú sa ho ďalšie otázky a chcú pomôcť s riešením problémov.
Pamätáte si školské zeleninové záhradky? Odborníci aj dnes vyzdvihujú ich pozitívny prínos pre deti
V online vyučovaní takýto prístup nezaznamenal. „Deti, ktoré sú doma, vyzerajú často unavené,“ objasnil. „To, že sa deti oblečú a idú do školy, im dáva akýsi zmysel života,“ vyjadril sa.
Veľmi dôležitý je aj očný kontakt. „V triede je to jednoduchšie. U detí pred monitorom je náročnejšie zistiť, či dávajú všetci pozor,“ povedal učiteľ.
Domáce úlohy a spánok
Len na spomínanej škole štúdia odhalila, že online študenti trávia počas víkendu v priemere o 31 minút viac času pri domácich úlohách. Počas týždňa je to v priemere o 70 minút viac.
Väčšina študentov sa nepribližuje k odporúčanému deväťhodinovému spánku. Na miesto toho adolescenti spia približne šesť hodín.
Tí, ktorí využívali hybridné vyučovanie, teda chodili do školy aj absolvovali dištančné vzdelávanie, spali v priemere o 10 minút viac každú noc.
Slovensko podporuje návrat do škôl
Na problémy vyplývajúce z dlhodobého zatvorenia škôl poukázal aj slovenský Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie (VÚDPaP). Podľa jeho informácií má negatívne dopady na duševný stav žiakov.
Novela školského zákona nie je po vôli biskupov, žiadajú jej stiahnutie a následné prepracovanie
Online vzdelávanie nedokáže nahradiť prezenčné, ktoré sa vyznačuje aj interakciou v triede. Takisto dochádza k narušeniu režimu dňa a strate návykov.
VÚDPaP má aj informácie od rodičov, ktorí potvrdili, že ich deti sa učia v posteli a v pyžame. Na internete strávia aj 16 hodín denne.
Ohrozené skupiny
Nehovoriac o špecifických skupinách, kam patria sociálne slabšie rodiny, nefungujúce rodiny či deti s rôznym znevýhodnením.
Štátny pedagogický ústav (ŠPÚ) považuje za mimoriadne dôležitý návrat do škôl najmä u detí na prvom stupni, kde je v procese osvojovania si učiva nenahraditeľná prítomnosť pedagóga v triede.
Rodičia sú za otvorené školy a učitelia by mali mať pri očkovaní prednosť, myslí si až 80 percent ľudí
Upozornil tiež na fakt, že dištančná výučba prehlbuje rozdiely aj u žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, akými sú napríklad ľudia so zrakovým alebo sluchovým postihnutím.
Pri návrate do škôl je však nevyhnutné dodržiavať všetky hygienické a bezpečnostné opatrenia.