Alarmujúce zistenia školskej inšpekcie. Viac ako polovica škôl má problémy s odborným vyučovaním technických predmetov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Ukážkové vyučovanie prostredníctvom digitálnych učebníc pre základné a stredné školy v rámci celoslovenskej testovacej prevádzky projektu Planéta vedomostí v Základnej škole Gessayova 2, v Petržalke. Foto: ilustračné, SITA/Peter Maďar
Tento článok pre vás načítala AI.

V polovici škôl sledovaných školskou inšpekciou boli niektoré predmety vyučované v plnej miere neodborne. Štátna školská inšpekcia (ŠŠI) v minulom školskom roku (2023/2024) sledovala počas komplexných inšpekcií aj odbornosť vyučovania predmetov, a to na 83 školách.

Problematická bola najmä informatika a technika, no nedostatky zistili školskí inšpektori aj pri občianskej náuke, fyzike a chémii. „Riadiaci zamestnanci škôl zabezpečili odbornosť vyučovania celkovo na 85,3 percenta (v špeciálnych triedach na 93,6 percenta, v primárnom vzdelávaní na 90,5 percenta, v nižšom strednom vzdelávaní na 79,6 percenta),“ informuje ŠŠI.

Najviac podceňujú informatiku

Ako doplnila, podľa jej zistení bola v plnej miere neodborne vyučovaná informatika na temer 46 percentách škôl v primárnom vzdelávaní a v 41 percentách škôl v nižšom strednom vzdelávaní. Inšpektori upozorňujú, že informatika je predmet, kde sa žiaci učia rozmýšľať o algoritmoch, logicky uvažovať, argumentovať, komunikovať rozhodnutia či pracovať s informáciami a rozumieť rizikám na internete a brániť sa im.

V nižšom strednom vzdelávaní bola v plnej miere neodborne vyučovaná technika v 54,1 percentách škôl, občianska náuka temer v polovici prípadov a fyzika vo viac ako 43 percentách prípadov. Vo viac ako 28 percentách kontrolovaných škôl tiež išlo o chémiu a v 23 percentách geografiu. V necelých 22 percentách kontrolovaných subjektov bol v nižšom strednom vzdelávaní plne neodborne vyučovaný cudzí jazyk.

Ide o alarmujúce zistenia

„V kontrolovaných subjektoch nepôsobil dostatočný počet pedagogických zamestnancov s potrebnou aprobáciou. Vyučovaním uvedených predmetov bol zväčša dopĺňaný základný úväzok ostatných učiteľov. Zvýšený počet neodborne alebo čiastočne neodborne vyučovaných predmetov ovplyvnil kvalitu edukačného procesu najmä v nižšom strednom vzdelávaní,“ konštatuje štátna školská inšpekcia. Hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská podotkla, že ide o alarmujúce zistenia, v prípade informatiky poukázala na to, že k nej patrí aj kybernetická bezpečnosť.

„Žijeme v dobe, kedy si žiaci a mladí ľudia tvoria názory a pohľad na svet zo sociálnych sietí a internetového priestoru. Škola má byť miestom, kde sa naučia aj chrániť pred hoaxami a manipuláciou a zároveň získajú zručnosti ako chrániť svoje súkromie vo virtuálnom svete. Namiesto toho ich na informatike čaká učiteľ, ktorý si dopĺňa svoj úväzok a didaktiku výuky počítačovej bezpečnosti neovláda,“ vraví. Poukázala tiež, že školskí inšpektori dlhodobo upozorňujú na problémy s argumentačnými schopnosťami, logickým uvažovaním a komunikáciou rozhodnutí u žiakov, dané zistenia podľa šéfky ŠŠI mnohé vysvetľujú.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Alžbeta Štofková Dianovská
Firmy a inštitúcie ŠŠI Štátna školská inšpekcia