Zamestnanci Slovenskej akreditačnej agentúry pre vysoké školstvo (SAAVŠ) trvajú na tom, že hlavnou pracovnou náplňou a zodpovednosťou inštitúcie je zvyšovanie kvality vysokého školstva.
Reagovali tak na tvrdenia člena výkonnej rady SAAVŠ Bálinta Lovásza, podľa ktorého inštitúcia vo svojom poslaní zlyháva.
Napísali členom parlamentného výboru
Zároveň zamestnanci v otvorenom liste zdôrazňujú, že ich cieľom je, aby bola agentúra zaradená medzi členov Európskej asociácie pre zabezpečovanie kvality vysokoškolského vzdelávania (ENQA) a takisto zapísaná do Európskeho registra zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania (EQAR).
„Chceme sa preto opýtať, prečo je nám v tom zo strany politickej moci bránené? Prečo chceme ako Slovenská republika zažiť blamáž na európskej úrovni a ideme cestou absolútneho nesúladu s európskymi štandardmi zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania?,“ pýtajú sa zamestnanci agentúry v otvorenom liste členom Výboru Národnej rady SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.
Akreditačná agentúra odmieta kritiku a trvá na tom, že jej úlohou je zvyšovanie kvality vysokého školstva
Zamestnanci zároveň vyzvali členov výboru, aby ich nechali sústrediť sa na prácu, ktorá je vykonávaná predovšetkým vo verejnom záujme.
„Dovoľte nám pomôcť vysokým školám dostať sa tam, kam všetci chceme, aby sa dostali, a mohli sme sa v budúcnosti takýmito vzdelávacími inštitúciami pýšiť aj v zahraničí,“ dodali.
Problémy sa neriešia proaktívne
Slovenská akreditačná agentúra pre vysoké školstvo (SAAVŠ) podľa člena výkonnej rady SAAVŠ Bálinta Lovásza neprispieva k zvyšovaniu kvality vysokých škôl.
Podľa neho totiž agentúra zlyháva pri plnení svojich úloh a nesnaží sa proaktívne riešiť najvypuklejšie problémy na vysokých školách, ani výraznejšie prispievať k skvalitneniu vysokých škôl.
Vysokoškolský zákon ohrozí činnosť fakúlt a ich riadenie, tvrdí dekan Lekárskej fakulty UK (video)
„Som presvedčený, že kľúčové zmeny v kvalite vzdelávania by mal zabezpečiť nový systém akreditácie vysokých škôl – založený na európskych štandardoch, zdôrazňujúci zodpovednosť vysokej školy za zabezpečenie kvality jej vzdelávacieho procesu,“ uviedol.
Agentúra mala byť lídrom zmien
Novovzniknutá agentúra sa mala stať lídrom zásadných zmien, prinášať najlepšie príklady z praxe a medzinárodnú expertízu.
Ako však Lovász skonštatoval, napriek veľkým nádejám, ktoré laická i odborná verejnosť vkladala do novej akreditácie, je dnes už jasné, že očakávania nenapĺňa a fungovanie agentúry má znaky nevyužitej príležitosti.
Vysoké školy dostali akreditáciu na 74 nových programov, prispôsobujú sa praxi
Lovász zároveň apeloval na premiéra Eduarda Hegera (OĽaNO), ministra školstva Branislava Gröhlinga (SaS) a na poslancov Národnej rady SR, aby venovali pozornosť potrebným systémovým zmenám v akreditácii vysokých škôl.