Poslanci tiež navrhujú upraviť postup pri opätovnom hlasovaní o tej istej veci.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Peter Antal a Edita Pfundtner chcú zjednodušiť rozhodovania vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome. Preto do parlamentu predložili návrh novely zákona o vlastníctve bytov a nebytových priestorov. Návrh zákona predpokladá štyri druhy rozhodovania vlastníkov.
Prvým je súhlas nadpolovičnej väčšiny hlasov všetkých vlastníkov, ktorý sa vyžaduje na platné hlasovanie o koncepčných otázkach prevádzky domu, ako sú zmluvné vzťahy, personálne otázky, výška mesačných platieb na spoločné účty vlastníkov a použitie týchto prostriedkov napr. na opravu, rekonštrukciu alebo modernizáciu domu, užívanie spoločných častí a spoločných zariadení domu, prípadne súhlas s úpravami bytu alebo nebytového priestoru v dome. Ak sa rozhoduje o zmene spoluvlastníckych pomerov, zmene formy správy domu, úvere a jeho zabezpečení, či o návrhu na exekúciu alebo dražbu bytu alebo nebytového priestoru v dome, na prijatie rozhodnutia sa predpokladá až dvojtretinová väčšina.
Poslanci navrhujú 100 % kvórum
V súlade s úpravou vlastníctva spoločnej veci podľa Občianskeho zákonníka sa na zmenu vlastníctva spoločných častí domu, spoločných zariadení domu, nebytového priestoru, ktorý je v podielovom spoluvlastníctve vlastníkov bytov, priľahlého pozemku alebo ich častí vyžaduje súhlas všetkých vlastníkov bytov a nebytových priestorov. Navrhuje sa tiež, aby 100 % kvórum bolo potrebné pri výstavbe, vstavbe alebo nadstavbe novej spoločnej časti domu, nového spoločného zariadenia domu alebo nového príslušenstva. Na prijatie rozhodnutia v ostatných prípadoch postačuje súhlas väčšiny hlasov prítomných vlastníkov.
Poslanci tiež navrhujú upraviť postup pri opätovnom hlasovaní o tej istej veci. Ak vlastníci do roka od pôvodného hlasovania menia svoje rozhodnutie, je na jeho zmenu potrebný súhlas dvojtretinovej väčšiny hlasov všetkých vlastníkov; ak sa rozhodovalo dvojtretinovou väčšinou hlasov je potrebný súhlas najmenej štyroch pätín hlasov. Cieľom tejto úpravy je zabrániť nežiaducej praxi, keď o tej istej veci viackrát hlasovali rôzne skupiny vlastníkov v dome s rozdielnymi rozhodnutiami, ktoré boli často protichodné.
Novelou chcú poslanci zakotviť, aby sa do definície spoločných častí domu zakotvili aj balkóny, lodžie a terasy, čo doteraz vyplývalo z právnej úpravy len implicitne. Do zákonných definícií pojmov sa zavádza nový pojem „garážové stojisko“, ktorý je v praxi dlhodobo používaný. Garážovým stojiskom sa rozumie plošne vymedzená časť nebytového priestoru nachádzajúceho sa v dome, určeného na parkovanie motorových vozidiel, s ktorým je spojené právo spoluvlastníka garáže v dome užívať toto parkovacie miesto výhradne pre svoje potreby.
Zmluva o správe by mala platiť automaticky
Poslanci v novele navrhujú, aby bez ohľadu na právny titul nadobudnutia vlastníctva bytu alebo nebytového priestoru, pristupoval nový vlastník bytu alebo nebytového priestoru k zmluve o spoločenstve priamo zo zákona už samotným nadobudnutím vlastníckeho práva k bytu alebo nebytovému priestoru bez nutnosti vykonania akéhokoľvek iného právneho úkonu. To platí aj v prípade nadobudnutia spoluvlastníckeho podielu k bytu alebo nebytového priestoru v dome. V menších domoch, do osem bytov, dvojica poslancov navrhuje, aby sa nemusela zriaďovať rada, pretože je problém so zabezpečením potrebného počtu vlastníkov do orgánov spoločenstva. Preto právomoci rady by prebralo zhromaždenie spoločenstva, a to aj vrátane práva zvolávať zhromaždenia.
V záujme zvýšenia informovanosti vlastníkov o správe domu, ako aj z dôvodu zabezpečenia evidencie a archivácie dokumentov súvisiacich so správou domu poslanci navrhujú ustanoviť povinnosť pre spoločenstvo i správcu viesť a aktualizovať zoznam všetkých prijatých rozhodnutí vlastníkov bytov a nebytových priestorov, zápisnice o zhromaždeniach (schôdzach) vlastníkov, oznámenia o výsledkoch písomných hlasovaní, zoznam súdnych sporov týkajúcich sa správy domu a pozemku. Keďže doposiaľ nebola v zákone povinnosť archivovať tieto kľúčové dokumenty pre výkon správy, niektorí správcovia alebo spoločenstvá tieto dokumenty buď vôbec neviedli alebo ich neodovzdali novému správcovi, resp. spoločenstvu pri zmene správcovského subjektu.