Ak Slovensko neurobí nič v oblasti podpory rozvoja mobility na báze alternatívnych pohonov, nenaplní limity stanovené Európskou úniou a bude u nás výrazne obmedzená dostupnosť mobility pre široké vrstvy obyvateľstva.
Podpora nízkoemisných vozidiel
Ako ďalej pre agentúru SITA uviedol generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu SR Ján Pribula, Slovensko nutne potrebuje systematickú podporu trhu s nízkoemisnými vozidlami.
„Príde doba, a tá už nie je ďaleko, kedy na trhu nebudú iné autá ako nízkoemisné. Čo sa ale bez cielenej stimulácie trhu určite nestihne sú termíny, teda rok 2025 a 15 % a rok 2030 a 37,5 % podiel trhu s novými osobnými automobilmi, pričom o týchto kvótach sa v Bruseli v súčasnosti intenzívne diskutuje a zvyšovanie ambícií je veľmi pravdepodobné,“ uviedol.
Ministerstvo hospodárstva SR v minulosti informovalo, že jeho cieľom je podporovať najmä výstavbu infraštruktúry.
Sieť nabíjacích staníc
Predstavitelia automobilového sektora súhlasia, že podpora nabíjacej infraštruktúry je pre rozvoj nízkoemisnej mobility dôležitá.
„Štúdie renomovaných agentúr dlhodobo signalizujú, že dostatočne rozvinutá sieť nabíjacích a čerpacích staníc s alternatívnymi palivami je významným faktorom rozhodovania zákazníka, ktorý plánuje kúpu nového vozidla,“ potvrdil Pribula.
Na druhej strane je podľa neho potrebné, aby sa ruka v ruke s podporou budovania infraštruktúry stimuloval aj trh s vozidlami na alternatívny pohon.
„Ekonomicky významné a silné krajiny zvolili takisto túto postupnosť krokov a v súčasnosti je v mnohých vidieť, že už ustupujú od stimulácie trhu a pokračujú v budovaní infraštruktúry. Je to možné aj preto, že v nich prišlo k širokej akceptácii alternatívnych pohonov a považuje sa za „slušné“ voči susedom mať takéto vozidlo,“ uzavrel.