Masívny prechod na elektromobily nie je v súvislosti so snahou rapídne znížiť emisie CO2 osobných ako aj nákladných áut voľbou, ale nevyhnutnosťou.
Jednoduché stanovenie ambicióznych cieľov v oblasti elektrifikácie bez vytvorenia rovnako ambicióznych podmienok na ich realizáciu však nie je rozumnou stratégiou. Takýto odkaz posielajú kompetentným európske automobilky.
„Starý kontinent musí urobiť oveľa viac, aby rozvinul svoj priemysel elektrických vozidiel. Ešte naliehavejšie je to v súvislosti s blížiacimi sa eurovoľbami,“ zdôraznilo Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA).
Tímová spolupráca
Celý sektor sa zaviazal investovať do roku 2030 do elektrifikácie 250 miliárd eur, čo je viac ako HDP niekoľkých členských štátov dohromady.
V rámci cezhraničného projektu CROSS-E vzniknú vysokovýkonné stanice v celej Európe, vrátane Slovenska
Revolúcia v oblasti elektromobility však podľa združenia znamená oveľa viac, než len nahradenie jednej technológie hnacieho ústrojenstva inou.
„Vyžaduje si to tímovú spoluprácu. A to je náročné,“ skonštatovalo.
Problémy prechodu na elektromobilitu
ACEA poukázalo na problematiku nabíjacej infraštruktúry. Podľa jej odhadov bude do roku 2030 nutné vybudovať v Európe 8,8 milióna nabíjacích miest, čo si vyžaduje výrazné zrýchlenie aktuálneho tempa.
Európa musí taktiež prijať vhodné stimuly, ktoré podnietia jej obyvateľov k prechodu na elektrické vozidlá. Aktuálne majú túto právomoc jednotlivé štáty, podporné opatrenia sú rôzne, a tým sa prehlbujú vzájomné rozdiely a sťažuje sa dobiehanie bohatších krajín tými chudobnejšími, ktoré si nemôžu dovoliť zvýšený tlak na verejné rozpočty.
V EÚ neposkytuje žiadne stimuly na nákup elektromobilov len šesť krajín, Slovensko je medzi nimi
Faktom taktiež je, že výroba elektromobilov v Európe stojí viac ako modelov so spaľovacími motormi alebo elektromobilov dovážaných z iných regiónov.
Cenová dostupnosť
Kompetentní musia podľa združenia lepšie podporovať cenovo dostupnú výrobu, a to prostredníctvom zníženia vysokých nákladov na výrobu batérií, vysokých cien energií, ako aj zabezpečením prístupu ku kritickým surovinám.
„Cenová dostupnosť elektromobilov je nepochybne problémom pre výrobcov automobilov aj spotrebiteľov,“ priznáva.
Slovenský automotive napreduje v oblasti digitalizácie, veľký gamechanger je aj umelá inteligencia
Úspešný prechod na elektromobily si vyžaduje rozsiahlu infraštruktúru, silnú podporu trhu a konkurencieschopné a cenovo dostupné výrobné podmienky v Európe.