Rastúce ceny už niekoľko mesiacov trápia slovenských spotrebiteľov, ktorí pociťujú na svojich peňaženkách priemerný medziročný rast cien na úrovni 2,9 %. Avšak u výrobcov sa tieto problémy objavujú už dlhšie, čo sa následne pretavuje do makroekonomických ukazovateľov Slovenska.
Kríza v logistike tlačí na ceny
Kaskádový efekt odštartovala kríza v logistike, ktorá ženie ceny dopravy do astronomických výšok. Tie sú na takej úrovni, že za špedíciu rovnakej zásielky zo Šanghaja do Roterdamu by obchodníci pred rokom zaplatili až o 570 % menej. Menšie rozdiely v medziročných nákladoch na dopravu sa hľadajú len ťažko, keď pri najvyšších cenách dopravy z minulého roka hovoríme o 370 % náraste. Napríklad v susednom Maďarsku pred pár dňami oznámili, že štátne letecké cargo začne tri krát týždenne lietať do Číny, aby uspokojilo maďarský podnikateľský sektor, ktorý je negatívne ovplyvnený týmto zdražovaním a čakacími lehotami.
Oravská spoločnosť OFZ odstaví viac ako polovicu pecí, vysoké ceny elektriny sú likvidačné
Doprava však nie je jedinou oblasťou, v ktorej ceny raketovo stúpajú. Podľa komoditného indexu agentúry Bloomberg, v priemere stúpla cena poľnohospodárskych produktov o 20,5 % a priemyselných kovov o 17,5 %. Najviac zasiahnutou komoditou sú však energie, ktorých cena medziročne narástla v priemere až o 44,5 %. Dôsledky tejto udalosti pocítili aj naši priemyselníci v Duslo Šaľa, či OFZ, ktorí obmedzovali svoje výroby.
Export zatiaľ infláciou netrpí
Výbušný koktejl na medzinárodných trhoch vyústil v novembri do 5,6 % inflácie na Slovensku. Tá je momentálne na najvyššej úrovni od roku 2008. Pozitívnou správou je, že z krátkodobého hľadiska náš export týmto fenoménom netrpí až tak zásade, keďže jeho teritoriálna štruktúra je úzko naviazaná na krajiny EÚ.
Duslo Šaľa úplne odstavilo časť výroby. Určite nás nečaká nič dobré, zhodnotil riaditeľ Bláha
Tie zažívajú podobné problémy, a tak môžeme hovoriť o efekte inflácie na jednotný trh, na ktorom sú všetci postihnutí rovnakým problémom. Horšie to však vyzerá z dlhodobého hľadiska, keďže kúpna sila spotrebiteľov v eurozóne klesá a náklady na vstupné komodity stúpajú.
Výrobcovia v zisku, montáž pod tlakom
Pre našich výrobcov to znamená, že výroba a spracovanie sú ziskové pokým sú na trhu dostupné materiály a vysoký dopyt v stavebníctve a výrobe, čo ostatne reflektujú aj dlhodobo najlepšie výsledky U.S. Steel a iných spracovateľských závodov.
Dekarbonizácia U. S. Steelu by vyšla na miliardy eur, otázka finančnej pomoci štátu zatiaľ nie je uzavretá
Montážne spoločnosti však bojujú s predraženými vstupnými materiálmi a energiami. To okrem tých najväčších robí problémy najmä malým a stredným podnikateľom, ktorých majú tieto turbulencie podporené pandémiou potenciál zlikvidovať.
Autor je hlavným analytikom Rady slovenských exportérov.