Nastane v Bruseli zvrat v zákaze spaľovacích motorov? Urobili sme zlé rozhodnutie, tvrdí Lexmann

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Automobilky, autá, výroba
Foto: Ilustračné, www.gettyimages.com

Od roku 2023 sa nebudú môcť predávať nové autá so spaľovacím motorom. Teraz však v Európskom parlamente prebieha súboj o zrušenie tohto zákazu a vyzerá to tak, že ich tak skoro nepošleme do zabudnutia. Informuje TV Joj vo svojej reportáži zverejnenej na stránke Noviny.sk.

Ľudovci, najsilnejšia frakcia v europarlamente, chcú presadiť jeho zrušenie a tiež zrušenie pokút pre automobilky, ako aj umožniť využívať alternatívne palivá. Konečný verdikt by mal tak padnúť na jednom z najbližších zasadnutí.

Presadzovanie elektromobility je šialene rýchle

„My sme urobili zlé rozhodnutie, ktoré nie je ani ekologické a dokonca podkopáva naše ekonomické záujmy. Nemôžeme elektromobil, ktorý je dobíjaný elektrikou vyrábanou v uhoľných baniach považovať za ekologický,“ vyjadrila sa pre televíziu europoslankyňa Miriam Lexmann (KDH, EPP). Od budúceho roka totiž budú automobilky musieť platiť veľké pokuty za to, ak nepredajú dostatočný počet elektromobilov.

„Presadzovanie elektromobility je šialene rýchle a nezodpovedá reálnemu záujmu a reálnym potrebám ľudí naprieč celou Európou,“ dodal europoslanec Branislav Ondruš (Hlas-SD).

Zvrátiť proces nebude jednoduché

Záujem rapídne poklesol hlavne potom, čo európske vlády prestali dotovať nákup elektromobilov. Automobilky však už do nich investovali obrovské peniaze. K tomu sa prikláňa aj Martin Hojsík (PS,RE) podľa ktorého posledná obrovská investícia na Slovensku hovorí: „Nemeňte to, my sme pripravení, my do toho ideme“.

„Nie je také jednoduché, zvrátiť tento proces, ak chceme takúto zmenu urobiť, tak ju musíme urobiť teraz, pretože máme 10 rokov dokedy majú nové pravidlá platiť,“ povedala europoslankyňa Katarína Roth Neveďalová (Smer-SD).

Na zrušenie zákazu by doplatili výrobcovia batérií

Automobilky tiež upozorňujú, že ak by došlo k zákazu, boli by potrestaní tí, ktorí už prešli na nové pravidlá. Sem patria výrobcovia batérií a nabíjačiek.

Automobilky sú pripravené doručiť naozaj dostatok elektrických áut. Je na nás na politikoch a jednotlivých štátoch, aby zabezpečili dostatočnú infraštruktúru,“ uviedol europoslanec Michal Wiezik (PS, RE).
Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Branislav OndrušKatarína Roth NeveďalováMartin HojsíkMichal WiezikMiriam Lexmann
Firmy a inštitúcie EP Európsky parlament