Európsky automobilový priemysel investuje do elektrifikácie viac ako 250 mld. eur. Napriek tomu sa však vzhľadom na vývoj v USA a Číne výrazne obáva o svoju konkurencieschopnosť a avizuje, že bez prístupu ku kritickým surovinám a potrebným technológiám nie je dekarbonizácia európskej cestnej dopravy možná.
Hodnotný reťazec batérií
Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) v tejto súvislosti poukazuje najmä na dopad amerického zákona o znižovaní inflácie a masívne stimulačné schémy Číny.
„Nestabilné regulačné prostredie v kombinácii s čoraz atraktívnejšími investičnými príležitosťami mimo bloku riskuje pozastavenie zelených investícií,“ konštatuje ACEA.
Asociácia navrhuje pri kúpe elektromobilu dotáciu 5 000 eur, Slovensku by pomohla odlepiť sa od dna
Volá po bezpečnom a spoľahlivom európskom hodnotovom reťazci batérií, ktorý je podľa nej nevyhnutný pre elektrifikáciu a ekologický prechod tohto odvetvia.
Konkurencieschopnosť priemyslu
„Ak sa budeme aj naďalej spoliehať na našich konkurentov v prístupe ku kritickým surovinám, riskujeme, že tento prechod zabrzdíme,“ poznamenala generálna riaditeľka ACEA Sigrid de Vries.
Slovensko je v počte automobiliek a príbuzných tovární na chvoste Európy, rebríčku dominuje Nemecko
Asociácia víta snahy únie napríklad v podobe zákona o kritických surovinách a zákona o čistom priemysle, je však otázne, či dokážu zvýšiť konkurencieschopnosť priemyslu a zabrániť úniku investícií.
„Európsky automobilový priemysel potrebuje ambicióznejší podporný rámec na stimulovanie zelených investícií a zvýšenie konkurencieschopnosti, keďže USA, Čína a iní zvyšujú svoje ambície,“ myslí si de Vries. Pre Európu však budú kľúčové, ak si má udržať a prilákať investície.