Dekarbonizácia priemyslu na Slovensku si môže do roku 2030 vyžiadať až 1,98 miliardy eur. Také sú závery „Analýzy dekarbonizácie slovenského priemyslu: Cestovná mapa politík a financovania”, ktorá mapuje súčasný stav oceliarskeho, cementárskeho a chemického priemyslu a identifikuje potenciálnu cestu k ich dekarbonizácii.
Významné emisie oxidu uhličitého
Práve tieto tri odvetvia sa vo veľkej miere spoliehajú na tradičné výrobné procesy, ktorých výsledkom sú významné emisie oxidu uhličitého. Hlavným zámerom dekarbonizácie je preto ich transformácia na nízkouhlíkové alebo uhlíkovo neutrálne alternatívy.
Ako reálna sa pritom ukazuje cesta zavádzania inovatívnych technológií, prijatia udržateľných postupov a významných investícií do výskumu a vývoja.
Slovensko baterkáreň nevyhnutne potrebuje, podľa Križanského je 30 až 40 percent hodnoty elektromobilu práve v batérii
Tieto si však vyžadujú adekvátne financovanie. V analýze bol využitý „ambiciózny scenár“, ktorý najlepšie zodpovedá aktuálnej cieľovej hodnote emisií pre rok 2030.
Environmentálne ciele
Odhad kapitálových nákladov na dekarbonizáciu v období rokov 2023 až 2030 je nevyhnutným krokom úspešnej dekarbonizácie.
Na základe troch modelov môžu tieto náklady v odvetviach cementu, oceliarstva a chemického priemyslu na Slovensku dosiahnuť výšku od 1,59 do 1,98 miliardy eur.
Investícia Winkelmanna v Rimavskej Sobote sa komplikuje, podľa Sakovej ju zanedbali predchádzajúce vlády (foto)
Dva hlavné zdroje na financovanie dekarbonizácie v slovenskom priemysle sú Plán obnovy a odolnosti a Modernizačný fond. V Operačnom programe Slovensko 2021 – 2027 sú environmentálne ciele uvedené v rámci cieľa 2 s názvom „Zelená, nízkouhlíková Európa“.
Finančné zdroje
Zameriavajú sa na zlepšenie energetickej účinnosti a obnoviteľných zdrojov energie s alokáciou 4,2 miliardy eur z Európskeho fondu regionálneho a rozvojového fondu a Kohézneho fondu.
Nedostatok pracovnej sily riešia automobilky pomocou cudzincov, vo Volkswagene tvoria dve percentá zamestnancov
Aktuálne výzvy však ponúkajú obmedzené možnosti pre financovanie dekarbonizácie priemyselných odvetví. Väčšina investícií do dekarbonizácie bude pokrytá súkromnými finančnými zdrojmi, s doplnením verejných prostriedkov.
Publikáciu „Analýza dekarbonizácie slovenského priemyslu: Cestovná mapa politík a financovania” vypracovala manažérsko-konzultačná firma PEDAL Consulting vďaka projektu v4decarb.