Slovenský zväz pekárov, cukrárov a cestovinárov (SZPCC) tvrdí, že Lidl odmietol akceptovať zvýšené odbytové ceny a dodávateľom chleba a pečiva tak nezaplatil oprávnené výrobné náklady.
Obchodný reťazec argumentuje tým, že chce zabezpečiť čo najmenší dopad inflácie na peňaženky zákazníkov.
Pekári len nepredávajú
„Na jednej strane sa pekári z médií dozvedeli o deklarácii o prejave dobrej vôle vo veci udržania cenovej stability potravín, ktorá vznikla na pôde ministerstva pôdohospodárstva v spolupráci so Slovenskou alianciou moderného obchodu, ktorej členom je aj Lidl. Na strane druhej tá istá spoločnosť Lidl, obchodník s najvyššími tržbami spomedzi všetkých obchodných reťazcov na Slovensku, explicitne odmietol oprávnenú požiadavku niektorých dodávateľov chleba a pečiva o navýšenie odbytových cien. Takýto postoj je v úplnom rozpore so spomínanou deklaráciou. Pekári len nepredávajú, ale reálne potraviny vyrábajú a na to potrebujú suroviny, energie a samozrejme zamestnancov,“ skonštatoval predseda predstavenstva SZPCC Milan Lapšanský v tlačovej správe.
Za chlieb a pečivo si poriadne priplatíme. Rastú ceny pšenice, energií aj pomoc od štátu je nedostatočná
Slovenský reťazec v roku 2020 dosiahol tržby presahujúce 1,5 miliardy eur. Aj keď ide o jeden obchodný reťazec, jeho tržby sú ročne podľa SZPCC trojnásobne väčšie ako tržby celého sektora výroby pečiva a múčnych výrobkov.
Najpredávanejší chlieb stúpol o 14 percent
„Za predošlých šesť mesiacov sme vo vyšších nákupných cenách zohľadnili stúpajúce vstupné náklady všetkým pekárom, ktorí nám dodávajú svoje výrobky. Inak povedané, každý z nich dostal priplatené v porovnaní s predošlou zmluvou. K aktuálnym a stále prebiehajúcim rokovaniam nebudeme poskytovať žiadne ďalšie informácie, nakoľko tak nikdy nerobíme a považujeme to za korektný prístup. Rozhodne sme však nikdy nepovedali, že nezaplatíme ani oprávnené výrobné náklady. Robíme všetko pre to, aby slovenský zákazník v súčasnej náročnej dobe s vysokou infláciou cítil čo najmenší dopad na svoju peňaženku. Pri vyjednávaní vo všeobecnosti zohľadňujeme náklady všetkých dodávateľov a tiež ich relevantnosť,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca spoločnosti Lidl Tomáš Bezák.
Pekári sa ocitli v slepej uličke, plánujú zvýšiť ceny a pre hroziaci rusko-ukrajinský konflikt začali vypovedať kontrakty
Podľa jeho slov nákupná cena za najpredávanejší chlieb je už teraz vyššia o 14 percent než za akú sú schopní a ochotní dodávať porovnateľný výrobok českí pekári pre český trh. Slovenským dodávateľom za výrobky v predošlom obchodnom roku Lidl Slovenská republika zaplatil 380 miliónov eur, čo predstavuje medziročný nárast o 18 percent.