Podiel privátnych značiek v obchodoch dosiahol v tomto roku 26,8 percenta, čo je historicky najvyššia nameraná hodnota. Oproti minulému roku ide o nárast o 1,2 percentuálneho bodu.
Privátne značky nie sú správna cesta
Informovala o tom Potravinárska komora Slovenska (PKS), ktorá od roku 2013 uskutočňuje prieskum podielu vystavenia privátnych značiek potravín na pultoch obchodov. Aj v tomto roku sa prieskum uskutočňoval osobným zberom dát v 360 predajniach potravinových reťazcov po celom Slovensku. Terénny zber údajov prebiehal v marci tohto roka.
Potravinári žiadajú od Ficovej vlády systémovú podporu, od ministra Takáča očakávajú konkrétny plán
„V období vysokej inflácie sme predpokladali vyššie tempo rastu podielu privátnych značiek a naše očakávania sa naplnili. Neustále však upozorňujeme na skutočnosť, že ak chceme rozvíjať potravinárske odvetvie, inovácie v ňom a ďalšie investície, privátna značky nie sú tá správna cesta,“ uviedol prezident PKS Daniel Poturnay.
Existenčné problémy
Obchodný reťazec podľa neho môže zmeniť výrobcu svojej privátnej značky z domáceho na zahraničného bez toho, aby to spotrebiteľ postrehol.
Včelári upozorňujú na predaj falošného medu z Ázie, je veľmi tmavej farby a predáva sa pod cenou
„Pre menšieho výrobcu však strata takejto zákazky môže znamenať existenčné problémy. Preto je z hľadiska udržania potravinárskej výroby na Slovensku potrebné podporovať značkové výrobky, a nie privátne,“ dodal.
Podiel privátnych značiek
Maloobchodné siete majú rôzne stratégie, čo sa týka ponuky výrobkov pod privátnymi značkami. Kým v Lidli viac ako polovica vystavených výrobkov nesie privátnu značku, v predajniach skupiny Terno je tento podiel výrazne nižší, a to len 5 %. Bežný podiel ponúkaných privátnych značiek je v slovenských retailových sieťach v rozmedzí 15 % až 25 %.
Podiel slovenských potravín v obchodoch klesol. Ako sú na tom hypermarkety a supermarkety?
Relatívne vyšší podiel privátnych značiek ponúka aj Kaufland, a to 24 %. Sieť obchodov COOP Jednota, ktorá má tretí najvyšší podiel, predáva pod privátnou značkou každý piaty výrobok.
Privátne výrobky v obchodoch
Najviac sú zastúpené privátne potraviny v diskontných predajniach a hypermarketoch. V malých predajniach a supermarketoch je podiel privátnych značiek najnižší.
Prístup k potravinám v menších obciach je obmedzený, strana Hlas-SD pred voľbami sľubovala zaviesť štátnu podporu
Najvyšší podiel zastúpenia privátnych výrobkov na regáloch je v kategóriách mlieko, mäsové výrobky – balené, nemrazené, mliečne výrobky – prírodné syry a cestoviny. Najmenší podiel privátnych výrobkov je v kategóriách víno, pivo, liehoviny a destiláty a nečokoládové cukrovinky.