Zdražovanie potravín významne ovplyvňuje nákupné správanie slovenských zákazníkov. Podľa prieskumu, ktorý si nechala vypracovať spoločnosť Kruk Česká a Slovenská republika, takmer polovica slovenských domácností v súčasnosti nakupuje potraviny zásadne v zľavách.
Nakupujú v zahraničí
Domácnosti najčastejšie, a to 45 %, vydajú za potraviny 200 až 400 eur, ale viac ako pätine domácností stačí aj 100 až 200 eur mesačne. Takmer 20 % domácností minie za potraviny viac ako 400 eur.
Tesco spolu so zákazníkmi zlepší Vianoce tisícom ľudí v núdzi, venuje im takmer 80 ton potravín
Viac ako tretina slovenských domácností si musí vystačiť len so základnými potravinami. Celých 20 % domácností začalo nakupovať menej kvalitné potraviny ako doteraz a 13 % Slovákov sa snaží znížiť svoje výdavky za potraviny úpravou jedálneho lístka, konzumáciou menších porcií a menej často. Niektoré domácnosti nakupujú potraviny v zahraničí, kde sú lacnejšie. Vyjadrilo sa tak 7 % respondentov.
Uskromniť sa museli dôchodcovia
Len 17 % slovenských domácností sa zdražovanie potravín doposiaľ nijako nedotklo a nakupujú ich rovnako ako predtým.
Prečo nakupovať slovenské potraviny a ako rozoznať kvalitu zo Slovenska
„Uskromniť sa museli najmä dôchodcovia, rodičia na rodičovskej dovolenke a nezamestnaní. Zásadnú pomoc pri obstarávaní potravín, napríklad prostredníctvom potravinovej banky, však zatiaľ potrebuje len minimum slovenských domácností,“ hovorí generálna riaditeľka spoločnosti Kruk Jaroslava Palendalová.
Radi vyhľadávajú zľavy
Vyššie náklady na potraviny uvádzajú skôr muži a vo všeobecnosti ľudia vo veku 35 až 44 rokov. Vyššie sumy za nákup potravín utrácajú aj zamestnanci v sektore IT a telekomunikácií alebo vo finančnom sektore. Nákupy v zľavách najčastejšie využívajú nezamestnaní a dôchodcovia, ako aj zamestnanci v školstve, kultúre, poľnohospodárstve a lesníctve.
Väčšina Slovákov považuje informácie o výživovej kvalite potravín za užitočné, pomáha im v tom aj systém Nutri Score
„Takmer bez ohľadu na vek, mesačný príjem a sociálne postavenie sú Slováci veľmi citliví na cenu a radi vyhľadávajú zľavové akcie. Okrem toho obyvatelia regiónov susediacich s Poľskom neváhajú cestovať za lacnejšími potravinami do zahraničia: viac ako trikrát častejšie než je celoslovenský priemer,“ dodáva Jaroslava Palendalová.