Slováci si za vianočné pečenie opäť priplatia, výrazne zdraželi tri kľúčové ingrediencie

Do cien sa postupne premieta najmä daň z cukru, transakčná daň a zvýšenie DPH na vybrané potraviny.
Vianočné pečenie
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Vianočné pečenie bude tento rok drahšie. Upozornil na to analytik finančných trhov XTBMatej Bajzík. Spresnil, že modelový nákupný košík základných surovín na pečenie, ktorý v októbri minulého roku stál 28,04 eura, vychádza tento rok na 29,40 eura. Vianočné pečenie teda zdraželo o 4,85 percenta, čo je mierne nad aktuálnou potravinovou infláciou, ktorá je približne na úrovni 3,5 percenta.

Analytik vysvetlil, že za zdražením surovín na vianočné pečenie nie je len samotná cenová inflácia v potravinách, ale aj nové vládne opatrenia. „Do cien sa postupne premieta najmä daň z cukru, transakčná daň a zvýšenie DPH na vybrané potraviny. Tieto zmeny najviac zasahujú výrobky s vyšším obsahom cukru, ktoré v typickom vianočnom pečení zohrávajú významnú úlohu, a to od čokolády a kakaa až po kondenzované mlieko či džemy,” doplnil Bajzík.

Ktoré ingrediencie zdraželi najviac?

Najvýraznejší rast pritom zaznamenali pri troch kľúčových ingredienciách. Napríklad kondenzované mlieko Salko zdraželo oproti minulému roku až o 57,8 percenta. Čokoláda na varenie medziročne zdražela o 37,5 percenta a kakaový prášok o 36,6 percenta.

Podľa analytika najmä pri čokoláde a kakaovom prášku je vidno kombinovaný efekt viacerých faktorov. Jedným je cukrová daň, ktorá zdražuje sladké výrobky, a súčasne je to aj vývoj burzových cien kakaa a cukru, ktoré sa premietajú do regionálnych cien v obchodoch.

Niektoré položky však zlacneli

Analytik doplnil, že sa však nájdu aj položky, ktoré oproti minulému roku zlacneli. Najväčší pokles je viditeľný pri čerstvom masle. Jeho cena klesla o 22,46 percenta. O 12,38 percenta zlacnel aj med a o 5,06 percenta aj lístkové cesto.

Časť mliečnych výrobkov, vrátane masla, ťaží z normalizácie situácie po energetickej kríze a napätí v dodávateľských reťazcoch z minulých rokov. Pri mede a lístkovom ceste môže úlohu zohrávať aj silnejšia konkurencia medzi výrobcami a obchodnými reťazcami, ako aj akciové ponuky v predvianočnom období,“ spresnil analytik.

Napriek tomu však podľa jeho slov platí, že efekt drahších sladkých a spracovaných produktov prevažuje a vianočné pečenie tak bude pre tento rok drahšie. „Nejde síce o dramatický cenový šok, no pre mnohé rodiny to znamená, že za rovnaké vianočné dobroty si opäť priplatia,“ uzavrel Bajzík.

Viac k osobe: Matej Bajzík
Firmy a inštitúcie: XTB