Začiatkom tohto roka sa Slovenskom prevalila kauza s poľským mäsom a reakcie nenechali na seba dlho čakať. Až 74 % Slovákov si totiž po tejto kauze začalo všímať pri kúpe mäsa krajinu pôvodu a 88 % oslovených kupuje odvtedy slovenské mäso.
Naopak, poľskému mäsu zostali verné len dve percentá Slovákov. Vyplýva to z výsledkov reprezentatívneho prieskumu, ktorý na vzorke 507 respondentov urobila agentúra 2muse v polovici marca 2019. Rozhodujúcimi faktormi pri kúpe mäsa slovenskými spotrebiteľmi sú okrem krajiny pôvodu, čerstvosť, cena a to, či sa mäso predáva v akciovej ponuke.
Sme opatrnejší
Nákupné správanie zákazníkov sa na Slovensku po kauze s problematickým mäsom z Poľska podľa hovorkyne obchodného reťazca BILLA Kvetoslavy Kirchnerovej zmenilo. Kým pred ňou si krajinu pôvodu zisťovala menej ako polovica Slovákov, teraz si všímajú krajinu pôvodu a kupujú len také mäso, o ktorom vedia odkiaľ pochádza. V prieskume sa však našli aj zákazníci, ktorí mäso z Poľska do svojich košíkov nevkladali ani predtým.
„Až 88 % oslovených ľudí hovorí, že kupujú slovenské mäso. České mäso kupuje 31 % ľudí, maďarské 15 % a nemecké 7 %. Len 2 % Slovákov naďalej zostali verní poľskému mäsu,“ uvádza v správe z prieskumu spoločnosť BILLA.
Má Slovensko dosť vlastného mäsa?
Poznať názory a nákupné zvyklosti svojho zákazníka cez rôzne prieskumy je podľa analytika obchodu Ľubomíra Drahovského primárnou úlohou každej úspešnej obchodnej spoločnosti. „Z toho dôvodu odhalená aféra dovozu poľského mäsa na Slovensko spôsobila nutnosť analýz postojov k zmenám názorov kupujúcich na tento sortiment. Je pozitívne, ak prieskum ukazuje také vysoké percento záujmu kupujúcich o produkciu slovenského mäsa,“ povedal Drahovský.
Ako však ďalej Drahovský poznamenal, chovateľské a spracovateľské kapacity mäsopriemyslu na Slovensku nie sú v súčasnosti schopné dodať do maloobchodných sietí také objemy tohto sortimentu, ktoré by vysoké percentá záujmu pokryli. „Na druhej strane je to prirodzene impulz pre všetkých zúčastnených v potravinovom reťazci, aby tento záujem svojou výrobou a ponukou v maloobchodných sieťach zabezpečili,“ dodal Drahovský.