Ružové zlato Čierneho mora. „Turecký losos“ dobýja svetové trhy

Podľa odborníkov je úspech spôsobený nielen dostupným ruským trhom, ale aj tureckými skúsenosťami s chovom morského vlka a pražmy.
Ryba
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com.

Turecký pstruh dúhový, známy na trhu ako „turecký losos“, sa stal novým exportným hitom „krajiny polmesiaca“. Produkcia v Čiernom mori, kde sa ryby chovajú v ponorených klietkach, za ostatné roky vzrástla závratnou rýchlosťou.

„Náš export prudko vzrástol z 500-tisíc dolárov v roku 2017 na 86 miliónov v minulom roku. A to je len začiatok,“ hovorí Tayfun Denizer, riaditeľ spoločnosti Polifish, jedného z hlavných producentov.

Dostupný ruský trh

V roku 2024 Turecko vyviezlo viac ako 78-tisíc ton pstruha, čo je 16-násobný nárast oproti roku 2018. Export vyniesol producentom takmer 500 miliónov dolárov, pričom najväčším odberateľom je Rusko (74,1 %), ktoré po sankciách zakázalo dovoz nórskeho lososa. Nasledujú Vietnam, Bielorusko, Nemecko a Japonsko.

Podľa odborníkov je úspech spôsobený nielen dostupným ruským trhom, ale aj tureckými skúsenosťami s chovom morského vlka a pražmy. Výhodou je aj nižšia cena, keďže „turecký losos“ je o 15 až 20 % lacnejší než nórsky. „Podľa našich japonských klientov je naša ryba chuťovo, farbou aj kvalitou mäsa lepšia ako nórsky losos,“ tvrdí Ismail Kobya z firmy Akerko.

Viaceré firmy získali certifikát ASC

Chov však čelí aj kritike. Rýchly rast sektora viedol podľa výskumu k úmrtnosti až 70 % rýb, najmä v nádržiach, kde sú mladé ryby náchylné na choroby. Polifish priznáva úmrtnosť okolo 50 %, Akerko tvrdí, že v klietkach v Čiernom mori je to pod 5 %. Viaceré firmy získali certifikát ASC pre zodpovedný chov, čo má pomôcť preniknúť na európske trhy.

Mieste rybárske zväzy však protestujú proti rozširovaniu fariem, ktoré podľa nich ohrozujú tradičný rybolov a znižujú populáciu voľne žijúcich rýb. „Klietky blokujú pohyb rýb a tie potom opúšťajú naše vody,“ varuje Mustafa Kuru, šéf miestneho zväzu rybárov. Turecká vláda aj producenti však očakávajú ďalší rast exportu a posilnenie pozície na svetovom trhu.