Podiel privátnych značiek v obchodoch dosiahol v tomto roku 25,6 percenta a oproti minulému roku narástol o 0,5 percentuálneho bodu (p.b.). Informovala o tom Potravinárska komora Slovenska (PKS), ktorá od roku 2013 uskutočňuje prieskum podielu vystavenia privátnych značiek potravín na pultoch obchodov.
Trend bude stúpať
PKS si myslí, že trend bude vzhľadom na súčasnú infláciu prudko stúpať.
Takmer polovica domácností na Slovensku nakupuje zásadne v zľavách, na potraviny im musí vystačiť okolo 100 eur mesačne
Prieskum vykonávali osobným zberom dát v 360 predajniach potravinových reťazcov v celej SR. Zber údajov prebiehal v marci a apríli 2022. Podľa prezidenta PKS Daniela Poturnaya je až štvrtina výrobkov na pultoch ponúkaná privátnou značkou.
„Spotrebitelia by si mali uvedomiť, že privátne značky ich oberajú o možnosť voľby a spomaľujú inovácie v potravinárstve. Obchodný reťazec môže zmeniť výrobcu svojej privátnej značky z domáceho na zahraničného bez toho, aby to spotrebiteľ postrehol. Pre menšieho výrobcu však strata takejto zákazky môže znamenať existenčné problémy. Preto je z hľadiska udržania potravinárskej výroby na Slovensku potrebné podporovať značkové výrobky, a nie privátne,“ dodal prezident PKS.
Každý piaty výrobok
V Lidli až 54 percent vystavených výrobkov nesie privátnu značku, v predajniach skupiny Terno je tento podiel len na úrovni štyroch percent. Vyšší podiel 25 percent privátnych značiek ponúka Kaufland.
Pomoc pre špecializovanú rastlinnú výrobu prichádza v podobe 16 miliónov eur, balík vyčlenilo ministerstvo pôdohospodárstva
Bežný podiel ponúkaných privátnych značiek je v slovenských retailových sieťach v rozmedzí 15 až 25 percent.
Sieť obchodov COOP Jednota predáva pod privátnou značkou každý piaty výrobok, teda 21 percent. Privátne potraviny sú najviac zastúpené v diskontných predajniach, kde bol zaznamenaný medziročný nárast až o 3 p.b. na 54 percent a hypermarketoch 22 percent.
Najvyšší podiel zastúpenia
Najvyšší podiel zastúpenia privátnych výrobkov na regáloch je v kategóriách mlieko (59 %), mäsové výrobky balené, nemrazené (43 %), oleje (42 %), mliečne výrobky – prírodné syry (41 %), konzervované produkty (39 %). Najmenší podiel privátnych výrobkov je v kategóriách pivo (8 %), víno (11 %), liehoviny a destiláty (11 %) a cukrovinky nečokoládové (13%).