Úradná kontrola potravinového reťazca na Slovensku je roztrieštená. Realitou sú nedostatočne zadefinované kompetencie dozorných orgánov, ako aj povinnosti jednotlivých strán.
Rozdelenie potravinárskych podnikov
Vyplýva to z kontroly Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR o bezpečnosti potravín. Základné kompetencie sú rozdelené medzi Štátnu veterinárnu a potravinovú správu, ktorá je riadená ministerstvom pôdohospodárstva a Úrad verejného zdravotníctva, ktorý spadá pod rezort zdravotníctva.
Kilo orechov za šesť, mäso lacnejšie aj o dve eurá. Slováci vo veľkom nakupujú lacné potraviny v Poľsku
„Rozdelenie potravinárskych podnikov na Slovensku medzi dva dozorné orgány nekorešponduje vo všetkých prípadoch s ich vecnou pôsobnosťou, dôsledkom čoho existujú šedé miesta, na ktorých sú napríklad živočíšne potraviny kontrolované iba hygienikmi, nie veterinármi. Vzájomná informovanosť a spolupráca medzi dozornými orgánmi funguje v praxi len na základe dohody o spolupráci,“ konštatujú kontrolóri.
Chýbajúci pohľad na bezpečnosť
Rizikom existujúceho systému úradných kontrol potravín na Slovensku je chýbajúci komplexný pohľad na bezpečnosť celého potravinového reťazca. „Prax ukázala aj nedostatočnú komunikáciu hlavne medzi rezortmi pôdohospodárstva a zdravotníctva. Európska únia síce neurčila členským štátom žiadny konkrétny model úradnej kontroly bezpečností potravín, ale väčšina z nich má systém kontroly celého potravinového reťazca pod jedným štátnym orgánom,“ zdôraznila podpredsedníčka NKÚ Henrieta Crkoňová.
Budeme si do potravín nosiť dózy? Europoslanci odklepli zákaz používania jednorazových tašiek
Tá zároveň upozornila, že v zákone o potravinách nie sú jasne vymedzené kompetencie dozorných orgánov pre všetky miesta, kde sa potraviny predávajú, alebo sa používajú ako surovina na prípravu pokrmov a jedál. Nie je určené, kto má kontrolovať potraviny v novinových stánkoch, v predajniach s drogistickým tovarom či v predajných automatoch.
Čerpacie stanice
Špecifické je napríklad postavenie čerpacích staníc, ktoré predávajú balené potraviny, čo je kompetencia veterinárov a zároveň hotové jedlá, čo je kompetencia hygienikov. Neprehľadnosť a nezrozumiteľnosť celého systému spôsobuje podľa NKÚ aj fakt, že zákon o potravinách bol 28-krát novelizovaný.
Prístup k potravinám v menších obciach je obmedzený, strana Hlas-SD pred voľbami sľubovala zaviesť štátnu podporu
NKÚ na základe svojich zistení odporúča parlamentnému výboru pre pôdohospodárstvo a životné prostredie, aby žiadal vypracovanie analýzy na integráciu rozdelených kompetencií orgánov štátnej správy úradných kontrol potravín. Súčasné rozdelenie kompetencií dozorných orgánov, ktorým navyše chýba aj spoločná platforma, nie je totiž podľa kontrolórov trvalo udržateľné.