Obchodné reťazce predávajú z roka na rok menej slovenských výrobkov. Pokles slovenských potravín eviduje Potravinárska komora Slovenska (PKS) už tretí rok po sebe.
Slovenské výrobky sú konkurencieschopné
Ako informoval na tlačovej besede prezident PKS Daniel Poturnay, v tomto roku sa podľa prieskumu nachádzalo na pultoch obchodných reťazcov 40 % slovenských výrobkov. V medziročnom porovnaní to predstavuje pokles o 0,8 percentuálneho bodu.

COOP Jednota predáva najviac domácej produkcie spomedzi všetkých obchodných reťazcov na Slovensku
„Žiaľ situácia na Slovensku je taká, že podporujeme prvovýrobu na Slovensku, každý rok tam ide jedna miliarda eur, ale výsledok potravinovej sebestačnosti Slovenska sa nedostavuje. Pre nás je dôležité, aby slovenský zákazník mal predovšetkým slovenské výrobky,“ povedal Poturnay, ktorý je presvedčený, že slovenské výrobky sú cenovo konkurencieschopné tým zahraničným.
Lídrami COOP Jednota, Fresh a CBA
Najviac slovenských výrobkov, vyše 50 %, mali obchodné reťazce COOP Jednota, Fresh a CBA. Je to dané aj tým, že prevádzkujú menšie formy obchodov, kde je dlhodobo najviac slovenských výrobkov.
Najmenej slovenských výrobkov mal vystavených obchodný reťazec Lidl, a to 32 %. Obchodný reťazec Kaufland mal v tomto roku vo svojich predajniach podľa prieskumu 40-percentný podiel slovenských výrobkov, Billa 41 %, Tesco 42 %, a Terno a Biedronka zhodne 44 %. „Je to predovšetkým otázka obchodnej politiky toho ktorého reťazca,“ doplnil Poturnay.

Záujem zákazníkov o automatizované predajne COOP Jednota 24/7 prekonal očakávania, dôveru majú aj u seniorov
Najviac bolo na pultoch obchodných reťazcov slovenských výrobkov z kategórie mlieko, minerálne vody a víno. Najmenej ich bolo pri cukrovinkách, olejoch a konzervovaných produktov. Dlhodobo je najmenej slovenských výrobkov na pultoch reťazcov na západe Slovenska, špeciálne v Bratislave, najviac je ich v Banskobystrickom kraji. „Je potrebné, aby vláda viac podporila slovenský potravinársky priemysel,“ konštatoval Poturnay. Prieskum bol urobený na základe návštevy 334 rôznych predajní, rôznych veľkostí.