Dve tretiny pekárov sa stretli s nekalými obchodnými praktikami

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Bakery 737476_1280.jpg

Silnejší hráči na trhu, akými sú veľké obchodné reťazce, často podľa slovenských pekárov zneužívajú svoje dominantné postavenie proti slabším domácim dodávateľom.

Dve tretiny pekárov na Slovensku sa stretli s nekalými obchodnými praktikami. Vyplýva to z prieskumu Slovenského zväzu pekárov, cukrárov a cestovinárov (SZPCC), ktorý vykonal na svojom historicky najväčšom valnom zhromaždení. Ako ďalej agentúru SITA informoval zväz, cieľom anonymného dotazníka bolo zistiť najväčšie problémy, ktoré trápia slovenských pekárov najmä vo vzťahu k odberateľom či k fungovaniu sektora. Z dotazníkov vyplýva, že ďalšia tretina oslovených sa s nekalými obchodnými praktikami nestretla. Prieskum bol vykonaný na vzorke 39 pekárenských, cukrárenských a cestovinárskych spoločností, ktoré na Slovensku spolu zamestnávajú 4 844 zamestnancov z celkového počtu približne 11 tisíc.

Ďalšie výsledky prieskumu

Z dotazníkov Slovenský zväz pekárov, cukrárov a cestovinárov ďalej zistil, že až 84,6 % opýtaných uviedlo, že sa pri vyjednávaniach o odbytových cenách s obchodníkmi stretli so zneužívaním dominantného postavenia. „Z týchto faktov vyplýva, že silnejší hráči na trhu, v tomto prípade veľké obchodné siete, často zneužívajú proti slabším domácim dodávateľom svoje dominantné postavenie na trhu, čím ich tlačia do neúmerne nízkych cien pri odkupe pekárenských, cukrárskych a cestovinárskych produktov. Práve na margo tohto faktu sa celý sektor v posledných rokoch dostáva do extrémne zlej finančnej situácie, kvôli čomu za dekádu zanikli desiatky pekární po celom Slovensku. Pekárne nemajú na investície, na zamestnanie kvalifikovanej pracovnej sily či na ďalší rozvoj,“ upozornila predsedkyňa zväzu Tatiana Lopúchová.

Až 87,2 % opýtaných v prieskume SZPCC uviedlo, že súčasné odbytové ceny pekárenských výrobkov (najmä chlieb a rožok) nepovažujú za primerané. „Pekári združení vo zväze a v Rade pekárov SR sa preto rozhodli v lete minulého roka podpísať Memorandum o poctivom obchode spolu so zástupcami Zväzu obchodu SR, ktorý združuje slovenských maloobchodníkov. Tí podľa zväzu nezneužívajú postavenie na trhu a netlačia dodávateľov, tj. v tomto prípade pekárov, do takých odbytových cien, ktoré nepokrývajú ani náklady na výrobu výrobkov,“ dodala Lopúchová.

O SZPCC

Slovenský zväz pekárov, cestovinárov a cukrárov SR, so sídlom v Bratislave, je dobrovoľným spoločenstvom akciových, štátnych, družstevných, súkromných podnikov či regionálnych spoločenstiev výrobcov. Hlavným účelom zväzu je presadzovanie záujmov jeho členov v pekárenskom, cestovinárskom a cukrárenskom odbore voči vonkajšiemu prostrediu, voči orgánom štátnej a miestnej správy, odborovým orgánom zamestnaneckej reprezentácii či hlavným odberateľským a dodávateľským subjektom.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať