Začiatok roka je pre mnohých podnikateľom obdobím prípravy na nasledujúcich dvanásť mesiacov. Inak tomu nebolo ani teraz, čo potvrdil aj reprezentatívny prieskum Československej obchodnej banky a spoločnosti Datankt.
Zúčastnilo sa ho až 400 slovenských firiem, z ktorých len 14 percent premýšľa o obmedzení podnikania a len 8 percent podnikateľov plánuje ukončenie podnikania. Jedná sa pritom o firmy z oblasti ubytovania, stravovania a pohostinstva.
Na druhej strane rebríčka sa však nachádzajú firmy z oblasti dopravy a skladovania, z ktorých rozširovanie plánuje až 42 percent oslovených podnikateľov, pričom nad rozvojom uvažujú aj podnikatelia v agrosektore, konkrétne 27 percent opýtaných.
Pomoc od banky
Jedným z bežných prostriedkov, ako podnikatelia takéto rozšírenia dosahujú, sú rôzne formy úverov zo strany bánk, o ktoré môžu požiadať z pohodla domova prostredníctvom internet bankingu alebo mobilnej aplikácie.
„Klient do pobočky príde až pri podpise úverových zmlúv,“ potvrdil Lukáš Havlík, PR špecialista Slovenskej sporiteľne. Ani to však nemusí byť pravidlom. Niektoré banky totiž túto možnosť zaradili do svojej mobilnej aplikácie.
Mladí Slováci si môžu opäť uplatniť daňový bonus na zaplatené úroky z hypotéky, musia spĺňať niekoľko podmienok
Netreba však zabúdať, že online žiadosti o úvery platia len pre klientov danej banky, takže ak sa podnikateľ po rozhodne pre úver z inej inštitúcie, bude musieť navštíviť jej pobočku.
Pred samotným požiadaním o úver by si mal však overiť, či spĺňa základné podmienky pre žiadosť o úver, ako aj osobitné podmienky, stanovené bankou.
Vo všeobecnosti totiž banky požadujú, aby mali podnikatelia ukončené aspoň jedno zdaňovacie obdobie, pričom ich podnikanie musí aj naďalej pokračovať.
V praxi však môžu niektoré banky požadovať aj dlhšiu dobu podnikania, zatiaľ čo iné môžu podporovať aj začínajúcich podnikateľov.
Zdražovanie hypoték je na spadnutie. Odborníci radia, na čo sa treba zamerať pri ich výbere
„Klient tak isto potrebuje preukázať kladné daňové priznanie, teda mal by mať vyššie príjmy ako náklady, zároveň musí mať vysporiadané všetky záväzky voči štátnym inštitúciám ako napríklad Sociálna poisťovňa,“ doplnila Eva Šablová, riaditeľka pre úvery v spoločnosti FinGO.sk.
Podnikatelia by si však mali dať pozor na osobitné požiadavky bánk, ktoré sa môžu vzťahovať na konkrétne úverové produkty, napríklad aktívne využívanie živnostenského alebo podnikateľského účtu počas šiestich mesiacov.
Banky už doklady nepožadujú
Splnenie podmienok si následne banky vo väčšine prípadov následne u svojich klientov kontrolujú sami. Aj v tomto procese majú výhodnejšiu pozíciu pozíciu podnikatelia, ktorí už majú v danej banke účet.
Mnohé finančné inštitúcie im totiž ponúka možnosť predschváleného úveru, v rámci ktorého si vedia overiť splnenie všetkých podmienok sami.
Takmer polovica Slovákov počas pandémie nesiahla na svoje úspory, niektorí sa však obávajú zdražovania
„Celý proces využíva informácie dostupné z verejných a bankových zdrojov, a tak klient okrem potreby overenia korektnosti osobných údajov o osobe a spoločnosti, nepredkladá žiadne dodatočné podklady,“ doplnila pre portál vofinanciach.skSimona Miklošovičová, hovorkyňa Tatra banky.
Takzvaných papierovačiek sa však nemusia obávať ani podnikatelia, ktorí nie sú klientmi banky, prípadne sa predschválený úver nekvalifikovali. Aj v takom prípade si banky väčšinu informácií zisťujú z verejných zdrojov, napríklad živnostenského alebo obchodného registra.
Objem úverov na bývanie sa výrazne zvýšil, žiadosti Slovákov nespomalila ani pandémia
Tento režim sa však nevzťahuje na klientov, ktorí nemajú zverejnené finančné výkazy. Ide väčšinou o živnostníkov, ktorí účtujú v zostave jednoduchého účtovníctva alebo si uplatňujú paušálne výdavky.
„V takom prípade je potrebné doložiť aktuálne daňové priznanie, potvrdenie o jeho podaní a doklad o zaplatení dane,“ upozorňuje Havlík.
Najnižší úrok neznamená podľa odborníčky aj najvýhodnejšiu pôžičku
Klientov v tomto procese môže potešiť aj skrátenie doby schvaľovania u niektorých bánk. Napríklad Tatrabanka pri predschválených úveroch skrátila čakaciu dobu zo štyroch až piatich pracovných dní na 10 minút.
Podľa Šablovej však netreba zabúdať, že proces schvaľovania úverov je individuálny. „Niekedy môže mať klient schválený spotrebný úver prakticky okamžite, inokedy je potrebné počkať na výsledok schvaľovacieho procesu dlhšie,“ upozornila riaditeľka pre úvery v spoločnosti FinGO.sk.
Pozor na nepremyslenú žiadosť o úver
Klienti pritom podľa oslovených bánk počas procesu podania žiadosti a schvaľovania úveru žiadne chyby nerobia, pretože ich vo všetkom sprevádza vyškolený personál alebo intuitívna aplikácia.
Miklošovičová napríklad uviedla, že „v prípade potreby zo strany klienta je možné proces kedykoľvek prerušiť, kontaktovať pracovníka banky, ktorý zodpovie akékoľvek dodatočné otázky a následne v žiadosti o financovanie pokračovať“.
Každý tretí Slovák nemá finančnú rezervu. Aké sú hlavné dôvody nesporenia?
Podnikatelia si však môžu schválenie úveru skomplikovať tým, že nesplnia podmienku kladného daňového priznania alebo si bez prieskumu predbežne požiada o úver vo viacerých bankách.
Ak mu ho totiž všetky zamietnu, vznikne mu podľa Šablovej negatívny zápis v úverovom registri, čím sa mu do budúcna zhorší možnosť získať ďalší úver.
Výrazne zmeny netreba čakať
O pôžičku sa však vždy dá požiadať znova, čo sa oplatí najmä vtedy, ak mu banka predchádzajúcu žiadosť neschválila kvôli nedostatočnému príjmu alebo dlhom voči štátnym inštitúciám.
„Ide však o interné posudzovanie bánk a banka má právo napriek tomu, že sa klientovi zmení situácia, úver opäť zamietnuť,“ upozorňuje riaditeľka pre úvery FinGO.sk.
Podnikatelia by sa však v roku 2022 nemali opatrnosti zo strany bánk pri poskytovaní úverov obávať. Výnimku môžu tvoriť žiadatelia, ktorí kvôli pandémií zaznamenali výpadok tržieb. Šablová však neočakáva, že tretia vlna prinesie zastavenie pôžičiek.
Podnikatelia tak môžu plánovať spomínanú expanziu v nezmenených podmienkach, pretože banky neavizovali zmenu úrokových sadzieb, ktoré sa pohybujú od 4.5 do 9,9 percenta.





