Záujem o rozvoj podnikania rastie. Pri žiadosti o pôžičku sa treba vyhnúť nasledujúcim chybám

Zastavenie pôžičiek sa v tretej vlne neočakáva.
Mnohí podnikatelia majú na rok 2022 optimistické plány.

Začiatok roka je pre mnohých podnikateľom obdobím prípravy na nasledujúcich dvanásť mesiacov. Inak tomu nebolo ani teraz, čo potvrdil aj reprezentatívny prieskum Československej obchodnej banky a spoločnosti Datankt.

Zúčastnilo sa ho až 400 slovenských firiem, z ktorých len 14 percent premýšľa o obmedzení podnikania a len 8 percent podnikateľov plánuje ukončenie podnikania. Jedná sa pritom o firmy z oblasti ubytovania, stravovania a pohostinstva.

Na druhej strane rebríčka sa však nachádzajú firmy z oblasti dopravy a skladovania, z ktorých rozširovanie plánuje až 42 percent oslovených podnikateľov, pričom nad rozvojom uvažujú aj podnikatelia v agrosektore, konkrétne 27 percent opýtaných.

Pomoc od banky

Jedným z bežných prostriedkov, ako podnikatelia takéto rozšírenia dosahujú, sú rôzne formy úverov zo strany bánk, o ktoré môžu požiadať z pohodla domova prostredníctvom internet bankingu alebo mobilnej aplikácie.

„Klient do pobočky príde až pri podpise úverových zmlúv,“ potvrdil Lukáš Havlík, PR špecialista Slovenskej sporiteľne. Ani to však nemusí byť pravidlom. Niektoré banky totiž túto možnosť zaradili do svojej mobilnej aplikácie.

Netreba však zabúdať, že online žiadosti o úvery platia len pre klientov danej banky, takže ak sa podnikateľ po rozhodne pre úver z inej inštitúcie, bude musieť navštíviť jej pobočku.

Pred samotným požiadaním o úver by si mal však overiť, či spĺňa základné podmienky pre žiadosť o úver, ako aj osobitné podmienky, stanovené bankou.

Vo všeobecnosti totiž banky požadujú, aby mali podnikatelia ukončené aspoň jedno zdaňovacie obdobie, pričom ich podnikanie musí aj naďalej pokračovať.

V praxi však môžu niektoré banky požadovať aj dlhšiu dobu podnikania, zatiaľ čo iné môžu podporovať aj začínajúcich podnikateľov.

Klient tak isto potrebuje preukázať kladné daňové priznanie, teda mal by mať vyššie príjmy ako náklady, zároveň musí mať vysporiadané všetky záväzky voči štátnym inštitúciám ako napríklad Sociálna poisťovňa,“ doplnila Eva Šablová, riaditeľka pre úvery v spoločnosti FinGO.sk.

Podnikatelia by si však mali dať pozor na osobitné požiadavky bánk, ktoré sa môžu vzťahovať na konkrétne úverové produkty, napríklad aktívne využívanie živnostenského alebo podnikateľského účtu počas šiestich mesiacov.

Banky už doklady nepožadujú

Splnenie podmienok si následne banky vo väčšine prípadov následne u svojich klientov kontrolujú sami. Aj v tomto procese majú výhodnejšiu pozíciu pozíciu podnikatelia, ktorí už majú v danej banke účet.

Mnohé finančné inštitúcie im totiž ponúka možnosť predschváleného úveru, v rámci ktorého si vedia  overiť splnenie všetkých podmienok sami.

„Celý proces využíva informácie dostupné z verejných a bankových zdrojov, a tak klient okrem potreby overenia korektnosti osobných údajov o osobe a spoločnosti, nepredkladá žiadne dodatočné podklady,“ doplnila pre portál vofinanciach.skSimona Miklošovičová, hovorkyňa Tatra banky.

Takzvaných papierovačiek sa však nemusia obávať ani podnikatelia, ktorí nie sú klientmi banky, prípadne sa predschválený úver nekvalifikovali. Aj v takom prípade si banky väčšinu informácií zisťujú z verejných zdrojov, napríklad živnostenského alebo obchodného registra.

Tento režim sa však nevzťahuje na klientov, ktorí nemajú zverejnené finančné výkazy. Ide väčšinou o živnostníkov, ktorí účtujú v zostave jednoduchého účtovníctva alebo si uplatňujú paušálne výdavky.

„V takom prípade je potrebné doložiť aktuálne daňové priznanie, potvrdenie o jeho podaní a doklad o zaplatení dane,“ upozorňuje Havlík.

Klientov v tomto procese môže potešiť aj skrátenie doby schvaľovania u niektorých bánk. Napríklad Tatrabanka pri predschválených úveroch skrátila čakaciu dobu zo štyroch až piatich pracovných dní  na 10 minút.

Podľa Šablovej však netreba zabúdať, že proces schvaľovania úverov je individuálny. „Niekedy môže mať klient schválený spotrebný úver prakticky okamžite, inokedy je potrebné počkať na výsledok schvaľovacieho procesu dlhšie,“ upozornila riaditeľka pre úvery v spoločnosti FinGO.sk.

Pozor na nepremyslenú žiadosť o úver

Klienti pritom podľa oslovených bánk počas procesu podania žiadosti a schvaľovania úveru žiadne chyby nerobia, pretože ich vo všetkom sprevádza vyškolený personál alebo intuitívna aplikácia.

Miklošovičová napríklad uviedla, že „v prípade potreby zo strany klienta je možné proces kedykoľvek prerušiť, kontaktovať pracovníka banky, ktorý zodpovie akékoľvek dodatočné otázky a následne v žiadosti o financovanie pokračovať“.

Podnikatelia si však môžu schválenie úveru skomplikovať tým, že nesplnia podmienku kladného daňového priznania alebo si bez prieskumu predbežne požiada o úver vo viacerých bankách.

Ak mu ho totiž všetky zamietnu, vznikne mu podľa Šablovej negatívny zápis v úverovom registri, čím sa mu do budúcna zhorší možnosť získať ďalší úver.

Výrazne zmeny netreba čakať

O pôžičku sa však vždy dá požiadať znova, čo sa oplatí najmä vtedy, ak mu banka predchádzajúcu žiadosť neschválila kvôli nedostatočnému príjmu alebo dlhom voči štátnym inštitúciám.

„Ide však o interné posudzovanie bánk a banka má právo napriek tomu, že sa klientovi zmení situácia, úver opäť zamietnuť,“ upozorňuje riaditeľka pre úvery FinGO.sk.

Podnikatelia by sa však v roku 2022 nemali opatrnosti zo strany bánk pri poskytovaní úverov obávať. Výnimku môžu tvoriť žiadatelia, ktorí kvôli pandémií zaznamenali výpadok tržieb. Šablová však neočakáva, že tretia vlna prinesie zastavenie pôžičiek.

Podnikatelia tak môžu plánovať spomínanú expanziu v nezmenených podmienkach, pretože banky neavizovali zmenu úrokových sadzieb, ktoré sa pohybujú od 4.5 do 9,9 percenta.

Viac k osobe: Eva ŠablováLukáš HavlíkSimona Miklošovičová
Firmy a inštitúcie: ČSOB Československá obchodná bankaDatanktFinGO.skSlovenská sporiteľňaTatra bankaVofinanciach.sk