Vedeli ste, že poistenie bývania je aj o nákladoch, ktoré škodám pomáhajú predísť?

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Dážď zvyšoval hladiny potokov, hasiči museli ľudí evakuovať
Obyvatelia obce Malý Šariš rozmiestňujú vrecia s pieskom, ktorými chcú ochrániť svoje domy pred stúpajúcou vodou. Malý Šariš, 15. jún 2015. Foto: SITA/ Viktor Zamborský
Tento článok pre vás načítala AI.

Riaditeľka Slovenskej akadémie poisťovníctva Eva Stoklásová upozorňuje na dôležitosť správneho postupu pri povodniach, ktoré zapríčinili značné škody na majetkoch. „Posledné dni prinášajú nemilé okamihy. Internetom kolujú hrozivé snímky povodňovej situácie, smutné príbehy ľudí, ktorí prišli o majetok, či ostali bezradne uväznení vo vlastnom príbytku,“ konštatuje Stoklásová.

Vedeli ste, že poistenie bývania nie je len o škodách, ktoré sa stali, ale aj o nákladoch, ktoré škodám pomáhajú predísť? Nazývame ich zachraňovacie náklady a mnohé produkty ich majú bežne zahrnuté v rozsahu poistenia.

Vo všeobecnosti ide o účelne vynaložené náklady, ktoré slúžia na odvrátenie vzniku bezprostredne hroziacej poistnej udalosti alebo zmiernenie jej následkov. V tomto prípade môže ísť napríklad o vrecia s pieskom, či iné zábrany, ktoré si zadovážime, aby sme ochránili svoj majetok a zamedzili vode vstup do našej nehnuteľnosti (a tým napáchaniu škôd vnútri budovy). Rovnako tak to môže byť sušenie po poistnej udalosti, ktoré zamedzí zväčšeniu rozsahu a následkov zamočenia.

Základným pravidlom je, že musí ísť o náklady, ktoré by mali byť primerané rozsahu hroziacej škody. Ak si nie ste istí, či vaša poistná zmluva obsahuje aj krytie zachraňovacích nákladov, obráťte sa na svojho sprostredkovateľa poistenia, prípadne priamo na asistenčné služby poisťovateľa. Rovnako tak si preverte, do akej výšky siaha limit pre zachraňovacie náklady vo vašej zmluve.

Odborníčka tiež odporúča dôkladnú foto a video dokumentáciu pred a po povodniach. „Foťte v celku, nie iba detaily, aby bolo vidno celé miestnosti, a potom jednotlivé kusy a poškodenia,“ radí Stoklásová. Týmto spôsobom sa minimalizuje riziko spochybnenia pôvodu škody zo strany poisťovne.

Ďalším dôležitým krokom pri nahlasovaní poistnej udalosti je včasná komunikácia s poisťovateľom a dodržanie jeho pokynov. „Je potrebné sa pýtať, či napriek neprebehnutiu obhliadky, môžete začať škody odstraňovať,“ vysvetľuje Stoklásová.

Dodáva, že správu o obhliadke treba dôkladne prečítať a prípadné nejasnosti riešiť priamo s technikom. Často sa stáva, že správu o obhliadke považujeme za rutinu, nevenujeme jej pozornosť, no a potom neskôr, keď sa objaví problém, či nejasnosť, si ju prečítame a nájdeme niečo, s čím nesúhlasíme.

Na záver pripomenula dôležitosť zálohovania dôležitých dokumentov na online úložisko. „V prípade ohrozenia majetku neprídeme o doklady, ktoré nám neskôr pomôžu rýchlo konať ďalej,“ uzatvára Stoklásová.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Eva Stoklásová
Firmy a inštitúcie Slovenská akadémia poisťovníctva