Hry, mobilné aplikácie či streamovacie služby. To všetko si vie dnes spotrebiteľ zabezpečiť prostredníctvom pravidelných mesačných automatických platieb. Na rozdiel od polročného alebo ročného predplatného tak naraz nemusí platiť veľkú sumu, ktorá by zaťažila jeho rozpočet.
Automatické zrážky z účtu však podľa odborníkov môžu efektívne pomôcť aj pri šetrení. Podľa prieskumov s ním však Slováci majú stále problém.
Psychologický efekt
Dokazujú to aj prieskumy z prvej vlny pandémie. Podľa Marty Cesnakovej, hovorkyne zo Slovenskej sporiteľne, každá piata rodina nemá finančnú rezervu ani na jeden mesiac. Dôvodom pritom nie je neochota sporiť.
Ako uviedla aj Cesnaková, „viac ako tri štvrtiny domácností si uvedomujú dôležitosť sporenia a chcú si sporiť aspoň toľko čo doteraz.“ Problémom je skôr, že nevedia ako na to.
Rastúce účty a pokles príjmov oslabili finančnú pohodu Slovákov. Odborníci radia čo s tým
Wendy De La Rosa, odborníčka na behaviorálne vedy, uvádza, že ľudia nevedia, ako prakticky aplikovať jednoduché finančné rady do svojho života.
„Každý je unavený zo starého porekadla – najprv zaplať sebe, ale tejto vete chýba mnoho užitočných detailov, o tom, ako to reálne urobiť,“ povedala počas svojej TED prednášky.
Zlé finančné zvyky
Aj tu totiž platí to, čo pri väčšine zvykov, teda, že ľudia môžu na šetrenie zabudnúť, môžu byť leniví alebo sa skrátka rozhodnúť, že sa nič nestane, ak jeden mesiac platbu nepošlú.
Potvrdzuje to aj Roman Burič, konzultant spoločnosti MINDWORX, ktorý sa správaniu spotrebiteľov venuje profesionálne. „Zákazníci veľmi neradi vynakladajú energiu, ak to nie je úplne nevyhnutné. A niekedy ani vtedy,“ uviedol pre SITA.sk.
Slováci plánujú pre koronakrízu podľa prieskumu míňať menej peňazí
Výsledkom je tak úplné zanedbanie sporenia. Podľa Lindy Valko Gálikovej z 365.bank je to veľká chyba, ktorú podľa nej spôsobujú práve spomínané zlé návyky klientov. „Spoliehajú sa na to, že im na konci mesiaca niečo ostane, a túto sumu si odložia. Mali by to robiť naopak. Najskôr sporiť a až potom míňať,“ myslí si.
Automatizácia pomáha
Tak ona, ako aj ostatní odborníci sa zhodujú, že je dôležité sporiť si pravidelne. A práve tu môžu pomôcť podľa behaviorálnej vedkyne automatické platby.
Vďaka jednoduchému platobnému príkazu už totiž klienti nemusia každý mesiac myslieť na to, že si peniaze musia ukladať. „Nemusia sa tak báť, že zabudnú na nejakú dôležitú platbu,“ dodáva Burič.
Každý tretí Slovák nevie podľa analytičky čeliť nečakanej finančnej situácii
Tým sa u nich automaticky podporuje aj dobrý zvyk šetriť si peniaze. Ako dopĺňa hovorkyňa Československej obchodnej banky (ČSOB) Anna Jamborová, týmto spôsobom sa ľudia učia nemíňať automaticky celý príjem.
„To je veľmi dôležité aj na to, aby si klient v budúcnosti zvykal, že mu bude z účtu pravidelne odchádzať nejaká suma, napríklad na splátky hypotéky,“ dodáva hovorkyňa ČSOB. Najmä pre mladých ľudí to v praxi môže fungovať ako skúška, či ustoja pravidelné mesačné výdavky.
Treba vedieť, na čo sa šetrí
Netreba však zabúdať ani na výhodu zhodnotenia peňazí na sporiacom účte, ktoré síce podľa Jamborovej nie je vysoké, ale zmierňuje vplyv inflácie.
„Zároveň je sporenie oveľa bezpečnejšie ako držanie úspor v hotovosti, a to aj preto, že sú tieto prostriedky chránené Fondom ochrany vkladov,“ myslí si.
Možnosť sporiť si prostredníctvom automatických platieb pritom ponúkajú všetky slovenské banky. Lýdia Žáčková z Poštovej banky však upozorňuje na to, aby si klienti zvážili, ako dlho a na čo si chcú sporiť.
V praxi sa totiž inak sporí na dôchodok a inak na rezervný účet. „Ak by sme chceli nasporiť napríklad deťom na vzdelávanie a štúdium, je dobré začať sporiť hneď od narodenia v malých mesačných splátkach,“ ilustruje Žáčková.
Účel šetrenia je dôležité ujasniť si aj kvôli viazanosti. Pri dlhodobých cieľoch totiž pomáha, ak sa peniaze z účtu nedajú tak ľahko vybrať.
Ak si chce však klient vytvoriť peňažnú rezervu, napríklad na opravy v domácnosti, mal by podľa Žáčkovej zvážiť finančný produkt, ktorý mu umožní vybrať peniaze vtedy, keď ich potrebuje.
Malými krokmi k investovaniu
Automatické platby je tiež vhodné nastaviť tak, aby odchádzali z účtu najneskôr tesne po výplate a nie na konci mesiaca.
„Vďaka tomu sa nestane, že sa peniaze počas mesiaca minú na veci, ktoré možno nie sú až také dôležité, ako je práve vybudovanie finančnej rezervy,“ myslí si Cesnaková.
Konkrétna výška platieb by sa mala odvíjať od možností klienta. Podľa odborníkov je vhodné odkladať aspoň 10 percent mesačného príjmu.
Slováci sa obávajú ďalšieho vývoja ekonomiky, tretina považuje za mimoriadne dôležité šetrenie
Klienti tiež môžu sporenie podporiť produktmi, ktoré zaokrúhľujú platby, pričom rozdiel ide na ich sporiaci účet. Šetriť tak podľa Valko Gálikovej môžu aj popri plateniu výdavkov.
Ďalším stupňom zvyšovania úspor je ich následná diverzifikácia, teda rozdelenie nasporených peňazí medzi rôzne finančné produkty, ako to odporúča Jamborová.
Klienti si tak môžu zhodnocovať svoje peniaze nie len na sporiacich účtoch, ale aj prostredníctvom termínových vkladov alebo investičných produktov.