Časť ľudí na Slovensku si vie odložiť peniaze na sporenie či poistné produkty, oveľa menej ľudí si však vyhradí peniaze na investovanie.
Slováci si nájdu peniaze aj na sporenie či poistné produkty. Podľa štúdie Investovanie a sporenie 2015 spoločnosti Nielsen Admosphere Slovakia totiž vie takmer tretina Slovákov poskytnúť zo svojich príjmov čiastku na sporiace produkty, štvrtina ich vyčlení na poistné produkty. Na splatenie dlhov pritom dáva peniaze 28 % opýtaných. Iné je to však napríklad s investičnými produktmi, na ktoré si vie vyhradiť finančnú čiastku iba 9 % Slovákov. Prostriedky na bežnom účte si necháva štvrtina respondentov.
Všetky príjmy minie štvrtina opýtaných
Sporiace, poistné a investičné produkty pritom podľa štúdie využívajú viac vysokoškolsky vzdelaní ľudia. Ich využívanie stúpa s výškou príjmu. Respondenti s vyššími príjmami taktiež častejšie splácajú svoje dlhy vo forme úverov. Všetky svoje príjmy minie štvrtina respondentov pričom najčastejšie ide o ľudí z najmladšej vekovej skupiny a 6 % z opýtaných využije i prečerpanie alebo úver. Hlavným dôvodom je u drvivej väčšiny opýtaných veľmi nízky príjem. Nedostatok prostriedkov uvádzajú častejšie menej vzdelaní respondenti. Neplánované nákupy zaťažujú rozpočet predovšetkým mladým generáciám, nákladná zdravotná starostlivosť zas ľuďom nad 45 rokov.
Prekážkou je aj málo informácií o investovaní
Najčastejším dôvodom, prečo respondenti nevyužívajú konkrétne investičné produkty, je nedostatok prostriedkov, avšak viac než tretina respondentov vidí ako prekážku aj to, že sa v investovaní nevyzná. Čo sa týka informovanosti o investičných produktoch, horšiu orientáciu v investovaná deklarujú skôr ženy a ľudia s nižším vzdelaním.
Výsledky prieskumu pochádzajú zo štúdie Investovanie a sporenie 2015, ktorú realizovala spoločnosť Nielsen Admosphere Slovakia na vzorke 1 000 dospelých respondentov internetovej populácie Slovenského národného panela.