Aktuálna situácia ukázala, že digitálny kanál je z pohľadu prevencie a bezpečnosti najvhodnejším spôsobom na správu financií. „Všetky banky pôsobiace na Slovensku majú mobilnú aplikáciu, takže prístup k ním má v súčasnosti už v podstate každý,“ skonštatoval riaditeľ Finančného kompasu Maroš Ovčarik. Ako doplnila PR manažérka 365.bank Linda Valko Gáliková, vďaka mobilným bankovým aplikáciám vieme veľa vecí riešiť na diaľku. „Môže byť užitočná napríklad aj možnosť previesť si našetrené úspory z finančnej rezervy na bežný účet,“ povedala Gáliková.
Správa peňazí z telefónu je podľa finančného analytika OVB Allfinanz Slovensko Mariána Búlika výrazne jednoduchšia a rýchlejšia ako pri internet bankingu. Už len minimálne preto, že odpadá dvojfaktorová autentifikácia, keďže aplikácie umožňujú buď identifikovanie odtlačkom prsta, alebo prístupovým kódom cez mobil, ktorý už systém pozná. Digitálna správa financií ušetrí podľa Ovčarika veľa času a peňazí, pretože operácie vykonávané cez internetbanking alebo mobilné aplikácie sú rádovo lacnejšie, ako keby boli vykonané priamo v pobočke.
Záujem prejavujú aj starší ľudia
Avšak na ich využívanie je potrebná internetová a technická gramotnosť. A banky hlásia zvýšený záujem o digitálne bankovanie aj zo strany starších ľudí. „Môžeme potvrdiť vyšší záujem o používanie aplikácie zo strany starších ľudí, aj ľudí v produktívnom veku,“ hovorí riaditeľ digitálneho a denného bankovníctva Slovenskej sporiteľne Juraj Barta. Funkčnosti v Georgeovi (mobilná aplikácia Slovenskej sporiteľne – pozn. red.) sú podľa neho vyvíjané s dôrazom na jednoduchosť a pochopiteľnosť, aby ho bola každá generácia schopná bezproblémovo používať, a to bez špeciálneho návodu alebo zaškolenia.
Aj Búlik je presvedčený, že s bankovou aplikáciou sa vedia naučiť pracovať aj starší ľudia. Dôležitú úlohu pri oboznamovaní sa nielen len s aplikáciou, ale aj so smartfónom ako takým, zohrávajú rodinní príslušníci či blízki priatelia. Na diaľku nie je problém zavolať si s rodičmi a starými rodičmi. Avšak treba dávať pozor najmä na bezpečnosť. „Počas videohovoru sa treba vyhnúť zobrazovaniu prístupových kódov či hovoreniu hesiel,“ radí Búlik. Mnohé aplikácie, prostredníctvom ktorých vieme telefonovať alebo uskutočniť videohovor, majú podľa neho nejasný pôvod a otázne zabezpečenie voči prienikom či narábaniu s dátami.
Nové príležitosti
Aktuálna situácia mení naše správanie, každodenné fungovanie, ale aj spôsob práce. Spoločným menovateľom väčšiny týchto aktivít sa stala naša domácnosť. Dnešné dni však predstavujú aj príležitosť na nové nápady, spôsoby sebarealizácie či osvojovanie nových technológií a návykov v oblastiach, na ktoré sme zatiaľ nereflektovali. „Pre tých, pre ktorých bol fyzický kontakt pri riešení bankových záležitostí doteraz prioritou, môže byť tak ideálny čas vyskúšať si digitálny kanál,“ uzatvára Gáliková.