Slovensko ani po viac než tridsiatich rokoch samostatnosti nemá funkčnú a koherentnú verejnú politiku v oblasti kapitálového trhu. Právny rámec je podľa odborníka nekonzistentný, daňová legislatíva často nelogická a regulačné nastavenie vytvára paradoxné deformácie, ktoré zvýhodňujú menej bezpečné a ťažšie kontrolovateľné investičné schémy. Upozorňuje na to právnik a expert na finančné právo Peter Varga, zakladateľ a partner kancelárie Highgate Law & Tax.
„Problémom Slovenska nie je len to, že nemá jasnú verejnú politiku pre kapitálový trh. Problémom je, že normy, ktoré majú trh regulovať, vznikajú nekoordinovane, často bez základného pochopenia dôsledkov. Chýba im koncept, vnútorná logika a elementárna férovosť,“ konštatuje Varga.
Nenaplnený potenciál a deformované daňové prostredie
Kapitálový trh by mal podľa neho prepájať domácnosti so zvyškom ekonomiky, no na Slovensku sa tento potenciál stále nenapĺňa. Jedným z kľúčových problémov sú daňové deformácie, ktoré vznikajú v dôsledku absencie dlhodobej stratégie v oblasti zdaňovania kapitálu.

Na burze nejde len o peniaze, ide o dôveru, hovorí šéf bratislavskej burzy Lukáš Bonko - ROZHOVOR
„Ak investor vie, že sa mu z daňového hľadiska viac oplatí investovať cez neregulovanú schému ako cez fond, ktorý podlieha pravidlám a kontrole, tak sa mu nemožno čudovať, že si vyberie tú prvú možnosť. Ale je to dôkaz zlyhania systému, nie dôkaz efektívneho trhu,“ varuje Varga.
Nevýhodné zdaňovanie podielových fondov
V dôsledku toho sa podľa neho zvyšuje riziko na trhu, oslabuje sa ochrana drobných investorov a klesá dôvera v oficiálne finančné produkty. Ako konkrétny príklad uvádza slovenské podielové fondy, ktoré sú spravované profesionálmi a podliehajú prísnemu dohľadu NBS, no z hľadiska zdaňovania sú v nevýhode oproti rizikovejším a menej transparentným alternatívam.
„Zdanenie kapitálu by malo byť neutrálne, teda nemalo by zvýhodňovať alebo znevýhodňovať konkrétny investičný nástroj len preto, že sa doň investuje cez fond alebo priamo. U nás je to presne naopak. To je daňová patológia, nie daňová politika,“ hovorí Varga.

Oživovanie finančného cyklu zrýchľuje, bankový sektor zostáva podľa národnej banky odolný
Zároveň upozorňuje, že Slovensko svojou legislatívou prichádza aj o daňové príjmy. „Pri slovenských podielových fondoch investujúcich do zahraničných aktív nastáva z dôvodu ich špecifického daňového statusu špecifická situácia. Totiž celkové daňové zaťaženie investorov sa z väčšej miery skladá zo zdanenia v zahraničí. Pričom, relatívne jednoduchou zmenou daňového statusu týchto fondov by väčšia časť zdanenia bola realizovaná do slovenských verejných rozpočtov,“ dopĺňa Varga.
Zákony bez cieľa a logiky
Kritizuje aj úroveň legislatívnej tvorby. „Zákon o dani z finančných transakcií je symbolom tohto problému. Nemá hlavu ani pätu. Je to ako keby ste poslali futbalistov na ihrisko bez toho, aby ste im povedali, kto má útočiť a kto brániť. A hlavne, čo je cieľ hry,“ prirovnáva Varga.

Finančný cyklus sa na Slovensku stabilizoval, NBS ponecháva bankám úroveň kapitálového vankúša
Za kľúčové riešenia považuje koncepčné zjednotenie verejnej politiky v oblasti kapitálového trhu, zavedenie daňovej neutrality a zlepšenie legislatívneho procesu vrátane odbornej diskusie a pravidelného hodnotenia dopadov nových zákonov. V čase digitalizácie ekonomiky, tlaku na dôchodkový systém a potreby modernizácie infraštruktúry je podľa Vargu zdravý kapitálový trh nenahraditeľným pilierom. „Ak nezačneme brať túto tému vážne, investori nás jednoducho obídu,“ uzatvára Peter Varga.